Populære utekonserter med Kongelige norske marines musikkorps i Færders institusjoner

Beboer Lisbeth TarangerKongelige norske marines musikkorps (marinemusikken) har besøkt Den kulturelle spaserstokken i Færder kommune med utekonserter i sommervarmen.

Sensommersola varmer i sansehagen på Bjønnesåsen bo- og aktivitetssenter, der beboerne sitter klare og venter på konsert.

Det er pyntet med norske flagg og blomster, og på de fem notestativene står det «Kgl Norske Marines Musikkorps. Det er koselig og sosialt å kunne treffes ute, og mange av beboerne vinker og hilser på hverandre.

Så kommer de uniformerte musikantene marsjerende inn, presenterer seg, og blåsekvintetten setter i gang med et stykke av Mendelssohn. Stemningen er god, med munter småsnakk mellom stykkene som spilles. En av beboerne, Jan Emil Berg, nikker når Evert Taube-visen ««Änglamark» spilles.

-    Den er fin, sier han og nynner med.

Beboer Jan Emil BergEn annen av beboerne har tidligere bodd i Sverige i mange år, og synger med på alle Evert Taube-visene som spilles.

Blåsekvintetten fra Kongelige norske marines musikkorps har i løpet av noen dager spilt for alle institusjonene i Færder kommune, i regi av Den kulturelle spaserstokken i Færder. På grunn av koronarestriksjonene har konsertene blitt gjennomført utendørs, med mulighet til å oppleve marinemusikken fra terasser, balkonger og åpne dører og vinduer.

Når konserten er ferdig synes Jan at det har vært en fin opplevelse.

-    De var veldig flinke, sier han, og blir gjerne ute en stund til for å nyte det fine været.

Han følger med på når musikerne blir fotografert og deretter pakker sammen instrumentene sine.

-    De må gjerne komme tilbake en annen gang, konkluderer Jan.

Kongelige norske marines musikkorps

200-årsjubilanten Kongelige norske marines musikkorps har mange ulike kammergrupper og ensembler som opptrer både på militære seremonier og spiller konserter i ulike sammenhenger. En av de mest aktive er blåsekvintetten som fra sitt brede repertoar har satt sammen et sommerlig og underholdende program for konsertene for Den kulturelle spaserstokken i Færder. På programmet står blant annet musikk fra En midtsommernattsdrøm av Mendelssohn, tangoer, nordisk musikk av Carl Nielsen, i tillegg til sommerlige viser av Evert Taube.

Den kulturelle spaserstokken

Den kulturelle spaserstokken er en nasjonal kultursatsing som har som mål å sørge for profesjonell kunst- og kulturformidling av høy kvalitet til eldre og med Den kulturelle Spaserstokken ønsker Færder kommune å bidra til å bedre livskvaliteten til seniorer gjennom et variert kulturelt tilbud.

Blåsekvintett Pleier Oda Mikaelsen og beboer Margareth Henriksen  God stemning