Refleksbruken står på stedet hvil

Nye tall fra Trygg Trafikk avslører at refleksbruken i Norge har stagnert, og i Vestfold og Telemark ser vi den samme trenden. Tallene viser at nesten halvparten av nordmenn bruker refleks i mørket og nøyaktig 40 prosent i Vestfold og Telemark.

Tallene er basert på den årlige tellingen av faktisk refleksbruk som Trygg Trafikk i samarbeid med Ipsos gjennomfører i alle landets fylker. Det er gjennomført over 28 000 registreringer.

Portrett av Ann-Helen Hansen, spesialrådgiver kommunikasjon og kampanjer, Trygg Trafikk. - Klikk for stort bildeAnn-Helen Hansen, spesialrådgiver kommunikasjon og kampanjer, Trygg Trafikk. Trygg Trafikk

Det positive er at relativt mange bruker refleks. Tallene ligger stabilt, men fortsatt går over halvparten uten refleks i mørket. Det er foruroligende at vi ikke ser noen videre utvikling, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

Et felles ansvar

Hansen uttrykker bekymring over mangelen på fremgang og understreker viktigheten av synlighet i trafikken. Hun påpeker at refleksbruk bør være like selvfølgelig som å bruke bilbelte, og at alle har et ansvar for å gjøre seg synlige, enten man går, sykler eller kjører bil.

Resultatene fra Vestfold og Telemark reflekterer den nasjonale utfordringen med å øke refleksbruken, og Trygg Trafikk oppfordrer alle til å bidra til bedre synlighet i trafikken.

Liste over refleksbruk i fylkene

• Trøndelag: 67 %
  • Troms og Finnmark: 58 %
  • Innlandet: 58 %