Refleksdagen 2020 - alle skal ferdes trygt i våre anleggsområder

I dag, 15. oktober, markerte vi refleksdagen ved at ansatte i drift- og anleggsseksjonen og folkehelsekoordinator delte ut reflekser på steder der kommunen har anleggsprosjekter.

Elever ved Torød skole mottar reflekser av Nils Otto Mathisen i Færder kommune. Foto. - Klikk for stort bildeElever ved Torød skole mottar reflekser av Nils Otto Mathisen i Færder kommune

Utdeling av reflekser

I morgenrushet på refleksdagen, 15.oktober, delte vi ut 550 reflekser til myke trafikanter i nærheten av noen av våre anleggsområder. I disse områdene ble det delt ut reflekser:

• Brattås skole (Hovlandveien – vann- og avløpsprosjekt)
  • Torød sentrum (gang- og sykkelveiprosjekt)
  • Tjøme sentrum (vann- og avløpsprosjekt)

Folkehelsekoordinator i Færder kommune, Irmelin Skjold, møtte mange fornøyde barn og voksne da refleksene ble utdelt.

Vi møtte bare blide og glade barn og voksne som tok imot refleks!

Bakgrunn

Det er nødvendig med anleggsarbeider for å forbedre infrastrukturen, men det er utvilsomt ulemper for dem som bor og ferdes i disse områdene.

Det vil være forsinkelser, omkjøringer, støv og støy, og selv om sikkerheten ivaretas av entreprenøren på en forskriftsmessig måte, vil noen kanskje føle seg utrygge.

Det er viktig å være ekstra oppmerksomme og fortelle barn om faremomenter i anleggsområder med anleggstrafikk, og det er viktig for alle å BLI SETT!