Sommerrenovasjon

Færder er et idyllisk ferieparadis, og om sommeren er det mange som kommer hit, enten for å feriere på hytta eller for å besøke familie eller venner. Dette blir det mer avfall av.

enovasjonbil-og-renovtoer.png - Klikk for stort bilde Vesar

Renovasjonstjenesten i Færder kommune utføres av Vesar.

I Færder kommune sorterer vi ut det som kan gjenvinnes. Det gjør vi fordi det er den beste måten vi kan ta vare på miljøet og det vi er glad i. Derfor er det ekstra viktig at også du som kommer hit på ferie sorterer det du kan.

Vi har en henteordning og bringeordning for avfall. Det betyr rett og slett at noe avfall blir hentet av oss, mens noe må du selv bringe til ulike leveringssteder.

Henteordningen

Vesar henter plastemballasje, glass- og metallemballasje, matavfall, papir og papp og restavfall fra hus og hytter. Avfallet kildesorteres av deg, og legges i riktige beholder/sekk.

Meld fra når det er fullt

Om beholderne er fulle, så sjekk gjerne når avfallet tømmes neste gang. Er det lenge til neste tømming, så gi en tilbakemelding til Vesar med en gang slik at de kan følge det opp. Avfall skal ikke settes ved siden av beholderne.

Bringeordningen

Du må selv levere enkelte avfallstyper til gjenvinningsstasjonen, miljøstasjonen eller andre innsamlingssteder. Dette gjelder spesielt for avfallstyper som farlig avfall, ee-avfall og større gjenstander.

Hva skal sorteres hvor?

Søk og få sorteringsinformasjon på vesar.no

Perioden for sommerrenovasjon

1. april til 15. oktober.

Hentefrekvens:

Under ser du hvor ofte de ulike avfallstypene blir hentet.

• Plastemballasje hentes hver 4. uke
  • Papp og papir hentes hver 4. uke
  • Restavfall hentes hver 4. uke
  • Glass- og metallemballasje hentes hver 8. uke
  • Matavfall hentes sammen med de andre avfallstypene, og vil fortsatt hentes nesten hver uke. Unntaket er hver 8. uke, hvor det er innført kjørefri uke.

Du finner din hentedag under fanen henting av avfall på vesar.no, eller så kan du laste ned appen Min Renovasjon.

Kildesorteringskalender

Ønsker du å ha henteinformasjonen på papir - kan du laste ned og skrive ut kildesorteringskalenderen her. Eller bruk appen Min Renovasjon eller bestill SMS-varsling om du vil ha oversikt over hentedager på telefonen.

Mer informasjon