Stort engasjement på innbyggermøte om et helsefremmende Færder-samfunn.

Personer rundt småbord - Klikk for stort bildeDeltakere på innbyggermøte 13. juni

På en varm sommerkveld møtte 40 personer opp på innbyggermøte i kommunestyresalen den 13. juni.

Temaet for møtet var: Sammen skaper vi god helse.

Færder kommune vil være en helsefremmende kommune som gir gode og bærekraftige tilbud til de som trenger det. Alle innbyggere var derfor inviterte til et møte for å snakke om hvordan vi sammen kan skape et helsefremmende samfunn med livskvalitet for alle. Hva kan jeg gjøre selv? Hva kan frivillige aktører gjøre? Hva kan kommunen gjøre?

Gode helsefremmende tiltak

Helsesektoren i Færder kommune er godt i gang med arbeidet for å kunne yte helse- og omsorgstjenester ny og bærekraftig måte. I dette møtet ønsket man innspill på hvordan innbyggerne, sammen med kommunen, kan få til gode helsefremmende tiltak, som bidrar til livskvalitet og en meningsfull hverdag. Tiltakene skal inn i en helhetlig plan for helse, som er under bearbeidelse.

Personer rundt små bord - Klikk for stort bildeKommunedirektør Kristin Nilsen ønsket velkommen til møtet.

Oppgaver i grupper

De fremmøtte ble ledet igjennom en prosess i mindre grupper. Fokus var på å finne felles verdier for et Færder-samfunn med livskvalitet for alle, hvilke helsefremmende aktiviteter og tilbud som fungerer bra i dag - og hva vi kan utvikle i fellesskap. Videre jobbet gruppene med å drøfte hvilke som være med i utviklingen, for at Færder-samfunnet skal være helsefremmende for alle. Deretter kartla gruppene hvilke hindre som holder oss tilbake for å oppnå målet.

Papirer og post-it lapper - Klikk for stort bildeMange gode innspill kom frem på møtet.

Gruppene jobbet ivrig med oppgavene, og engasjementet var stort. Etter møtet ble alle de gode innspillene samlet inn.

Helhetlig plan for helse

Prosessen videre nå er å bearbeide alle innspillene fra møtet, og utarbeide tiltak som legges inn i den helhetlige planen for helse. Planen skal ferdigstilles første halvår 2024.