Strategisk næringsplan for Færder kommune 2022 – 2025

"I Færder kommune skal det være attraktivt å bo, besøke og arbeide. Kommunen skal være kjent som et bærekraftig reisemål hele året, hvor kommunen legger til rette for et næringsliv med innovasjonskraft og vekstevne."
Dette er det strategiske hovedmålet i næringsplanen for Færder kommune. (PDF, 2 MB)

• Tiden vi lever i preges av klimaendringer. Dette bidrar til raske og omfattende endringer i samfunnet, også i næringslivet.  Hensynet til klima og miljø preger derfor den strategiske næringsplanen i Færder kommune
  • I planen konstateres det at Færder kommune er del av et godt integrert arbeidsmarked med utstrakt pendling, særlig til Tønsberg kommune, men også til andre kommuner i regionen og til Oslo-området.
  • Færder kommunes næringslivsprofil er som reiselivs- og landbrukskommune, hvor handel, byggenæringen, tjenesteyting og gründerskaps-/entreprenørskapstradisjoner er fremtredende.
  • Færder kommune har en spesiell styrke i sine naturkvaliteter, med en omfattende skjærgård som har status som nasjonalpark. Færder kommune har dessuten et godt klima, godt jordsmonn, mange velutdannede innbyggere, og er sentralt beliggende på Østlandet tett på store befolkningskonsentrasjoner.
  • Den strategiske næringsplanen søker å bygge på disse forutsetningene og disse styrkene, når Færder kommune skal legge til rette for en god næringsutvikling.
  • Reiseliv/besøksnæringen, landbruk/mat og grønn maritim næring pekes ut som satsingsområder fremover, og planen setter opp et strategisk hovedmål, strategier, hovedmål, delmål, måleindikatorer samt en handlingsplan, som skal bringe oss til de oppsatte målene.

Strategisk næringsplan for Færder kommune ble vedtatt av kommunestyret 10. november 2021.

Les planen her! (PDF, 2 MB)