Turist i egen kommune!

Nå er det ferietid for mange, og vi som tilbringer sommeren her i Færder er heldige. Har du tenkt på hvor mye du kan oppleve i ditt eget nærområde?

Aktiviteter og mat

Her finnes gode muligheter for klatring, padling og sykling, hvis du er ute etter aktiviteter. Vil du heller ta en tur til fots, har du mange flotte turstier å velge imellom. Etterpå kan det kanskje passe godt med et måltid på et av de mange hyggelige spisestedene i Færder.

Skjærgård, båt og bad

Færder nasjonalpark inviterer til båtliv, og skjærgården tilbyr et perlebånd av øyer med naturhavner. De kommunale gjestehavnene finner du på Verdens ende, Østre Bolæren og i Sandøsund. Husk å tømme båtseptik på en av kommunens septik tømmestasjoner.

Har du ikke tilgang til båt selv, så finnes det gode transportmuligheter for å komme ut til øyene. Du kan ta ferje til Bolærne-øyene, og oppleve kystkultur, forsvarshistorie og fantastisk utsikt. Ferje går også fra Tenvik til Veierland, med idylliske grusveier i vakkert kulturlandskap.

I Færder kommune finnes det mange offentlige badeplasser. På denne siden kan du se både de tilrettelagte og naturlige badeplassene i et kart.

Et besøk på Verdens ende er alltid en opplevelse, uansett om du vil gå tur, spise god mat eller bare beundre den spektakulære utsikten. Den ikoniske soloppgangskonserten på Verdens ende går av stabelen den 30. juni.

Husk å sortere

Vi er mange som oppholder oss i Færder under sommeren, og da er det ekstra viktig å huske på å kildesortere avfallet. Her finner du informasjon om Vesars sommerrenovasjon.

Med dette ønskes fastboende, besøkende og næringslivet en flott sommer, fylt med gode opplevelser.

Vil du ha mer informasjon og tips til aktiviteter? Sjekk ut: FærderTønsberg365 og Visit Vestfold.

PS: Har du lyst til å lære deg mer om Færder nasjonalpark og regionen vår? På kommunens nettside finner du en serie med videoer, som formidler kunnskap om næringsliv, miljø, bærekraft, lokalhistorie, kultur, dyr- og planteliv, geologi samt opplevelsestilbud.