Vaksineanbefaling for høsten 2023

Her ser du anbefalingene fra Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Færder kommune.

En som vaksineres. Nærbilde av en overarm og en sprøyte. Foto. - Klikk for stort bilde

Vaksinering mot sesonginfluensa

Vaksinering mot sesonginfluensa anbefales årlig til personer over 65 år, personer med økt risiko som følge av underliggende sykdom samt helsepersonell. Vaksinen vil være tilgjengelig fra rundt uke 40. For de fleste personer er det aktuelt med vaksinering hos fastlegen.

Koronavaksine

For koronavaksine vil det bli anbefalt påfyll av vaksine til personer over 65 år og enkelte andre risikogrupper. Det planlegges et kommunalt tilbud fra rundt uke 40. Folkehelseinstituttet skal ha en felles kampanje for vaksinering av risikogruppene mot influensa og korona. Mer informasjon vil foreligge etter kampanjen. Det er anbefalt at koronavaksinene oppdateres før høstens vaksinasjonskampanje for å kunne dekke nye undervarianter av omikron. Det er imidlertid ikke endelig avklart når en slik oppdatert vaksine kan leveres til Norge.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at følgende grupper bør ta en ny oppfriskningsdose med koronavaksine før høst/vintersesong 2023/24:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 5-11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester

Tid og sted for koronavaksinering i Færder kommune finner du her.

Pneumokokkvaksine (vaksine mot vanlige typer lungebetennelse)

Pneumokokkvaksinering (vaksine mot vanlige typer lungebetennelse) anbefales for aldersgruppen 65 år og eldre, samt personer i risikogrupper. Denne vaksinen gis ikke hvert år, men anbefales hvert 6. år. Pneumokokkvaksine bør tas minimum en uke før eller etter koronavaksine.

Her kan du lese mer om FHI sin vaksineanbefaling for høsten 2023