Vaksinering av fire personer i kriseledelsen var en feilvurdering

Etter gårdagens oppslag i media ang vaksinering av kriseledelsen har kommunedirektør Toril Eeg følgende uttalelse:

- Det har blitt gjort en feilvurdering, og kommuneoverlegen og jeg beklager dette sterkt.  I en situasjon med eskalerende smitte, og et smittetall blant de høyeste i landet, ble denne beslutningen tatt, sier kommunedirektør Toril Eeg.

- Det handlet ikke om å beskytte enkeltpersoner, men å sørge for at kriseledelsen skulle ivareta sine oppgaver i forhold til koronasituasjonen. Flere medlemmer i kriseledelsen har direkte operative oppgaver med tanke på vaksinering og smittesporing. Vi ser nå i ettertid, at det er fire doser som skulle vært prioritert annerledes, fortsetter hun.

- Jeg forstår at denne feilvurderingen påvirker tilliten til kommunens ledelse hos ansatte i kommunen, innbyggere og den politiske ledelsen. Dette er jeg veldig lei meg for. Kommunens tjenester må driftes, og vi er helt avhengige av at de dyktige ansatte fortsetter med den store innsatsen som de har gjort i ett år, sier kommunedirektør Toril Eeg.

Vaksinering av kritisk helsepersonell er foretatt etter en grundig vurdering ut fra prioriteringsveiledning fra FHI. I noen situasjoner har prioritert helsepersonell ikke møtt til vaksine. Annet kritisk helsepersonell er da blitt innkalt og i få tilfelle er det tilbudt vaksine til andre personer på slutten av dagen. Vaksinen som er trukket opp må benyttes innenfor en time.