Viktige vedtak for Teie i det siste kommunestyremøtet før sommeren

I kommunestyremøtet den 19. juni ble det tatt et stort skritt mot et nytt Teie sentrum.

Overordnede prinsipper for Teie sentrum

Kommunestyret vedtok en rekke overordnede prinsipper for gatestruktur og gaterom i Teglverksveien, Holmenveien, «Kirkeveggveien», Ørsnesalleen, gate gjennom trekanttomta og Smidsrødveien. Disse prinsippene blir førende for utviklingen av et nytt Teie sentrum. Til høsten skal byggehøyder og arealdisponering diskuteres, i det som kalles del to av de overordnede prinsippene for Teie sentrum.

-        Jeg er glad for at et bredt flertall står bak vedtaket, sier ordfører Tom Mello. Det er viktig  for utbyggerne å vite hvilke rammer de skal forholde seg til i videre prosjektering og detaljregulering.

Teie torv - midlertidige tiltak

Kommunestyret vedtok i mai at det skal gjennomføres midlertidige tiltak for å gjøre Teie torv mer brukervennlig for publikum. Administrasjonen utarbeidet et forslag til tiltak, som ble vedtatt av kommunestyret.  I løpet av kort tid vil det derfor bli etablert et tredekke, som rammes inn av plantekasser. I tillegg kommer benker og liggestoler, som plasseres på trebelegget. Dette vil gi et hyggelig sitteområde. Tre benkebord plasseres i tilknytning til matvognene, for å gi et hyggeligere sted hvor man kan spise mat. Det males også et paradis, som vil være til glede for barna som besøker torvet.

Digitale enheter 1.-3. trinn

Ved skolestart 2023 fikk skolene i Færder kommune bevilget midler til et læringsbrett, til alle elever fra 1.-6.trinn. I forbindelse med budsjettbehandling for 2024 kom et verbalforslag om å vurdere hvordan bruk av digitale enheter kan begrenses på de laveste årstrinn, særlig 1.-3.trinn. Kommunestyret vedtok å ikke regulere bruk av digitale enheter på de tre laveste klassetrinnene. Bruk skal reguleres av den enkelte pedagog, basert på læreplanverk og statlige og lokale råd.

Les om alle sakene som ble behandlet i kommunestyremøtet den 19. juni her.

Se opptak av kommunestyremøtet her .