Vil du være en stemme for barn og unge i Færder og påvirke politiske beslutninger?

Nå er det valg av nytt ungdomsråd! Ungdomsorganisasjoner og elevråd ved ungdomsskoler og videregående skoler i Færder kan foreslå kandidater til nytt ungdomsråd i Færder. Fristen er 1. oktober 2023.

Hvorfor har vi et ungdomsråd?

Barn og unge skal bli hørt. Færder ungdomsråd skal gi ungdommen mulighet til å påvirke politiske beslutninger som gjelder barn og ungdom. Tegningen under illustrerer denne prosessen.

En tegning som beskriver den demokratisk valgprosessen ved valg av ungdomsrådet.  - Klikk for stort bildeTegningen illustrerer hvordan ungdomsrådet er med på å påvirke politiske beslutninger i kommunen.

Valg av Færder ungdomsråd

Ungdomsrådet i Færder skal ha 11–15 medlemmer. Valg av representanter gjøres i samarbeid med skoleledelse/elevrådene/kontaktperson for elevrådene ved den enkelte skole, eller ungdomsstyret/leder av fritidssenter på fritidssentrene. Det viktige er at det gjennomføres demokratiske valgprosesser. Det betyr at alle har rett til å stille som kandidat til valg på den enkelte skole/fritidssenter, og at alle elevene/ungdommene gjøres kjent med kandidatene som stiller til valg, og gjennomfører en demokratisk valgprosess.

Alle medlemmer skal ha personlige varamedlem. Representantene velges for 1 år av gangen. Medlemmene i ungdomsrådet skal på valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år.

Kommunestyret i Færder har vedtatt at Færder ungdomsråd fortrinnsvis har representanter fra:

• Borgheim ungdomsskole: 1
  • Steinerskolens ungdomstrinn – som bor i Færder kommune: 1
  • Teigar ungdomsskole: 1
  • Tjøme ungdomsskole: 1
  • Videregående skole: 2 som bor i Færder kommune.
  • Færder kulturskole: 1
  • Fritid Færder: 1

Andre grupperinger eller organisasjoner kan også fremme forslag om kandidater til ungdomsrådet etter å ha gjennomført demokratiske valgprosesser. I forskrift til kommuneloven står det at organisasjoner har rett til å fremme forslag om medlemmer til ungdomsrådet, som skal representere deres interesser.

Forslag til kandidater

Forslag til kandidat med varamedlem sendes inn her, innen søndag 1. oktober. Spørsmål kan rettes til koordinator for Færder ungdomsråd, Anette Malme (e-post: anette.malme@faerder.kommune.no).

På grunn av krav til kjønnsbalanse i kommunale råd bes det om at det meldes inn en av hvert kjønn i prioritert rekkefølge etter hvem som fikk flest stemmer. Det gjøres oppmerksom på at dette kun er forslag til kandidater, og det kan forekomme endringer på hovedrepresentant og vara i valgkomiteen før endelig innstilling til kommunestyret for å ivareta kravet om blant annet kjønnsbalanse i den totale sammensetningen av ungdomsrådet.

Oppstartsmøte og kick-off

Historien bak Færder ungdomsråd

Færder ungdomsråd ble etablert i 2018. Ungdommene som har deltatt i ungdomsrådet siden oppstart har etablert og bygget opp Færder ungdomsråd helt fra start. Siden oppstart har det blitt valgt nytt ungdomsråd årlig. Det har vært en veldig engasjert gjeng som har gjort en stor forskjell for barn og unge i Færder. Ungdomsrådet i Færder er kjent for å ta egne initiativ, og å være synlige aktører i samfunnsdebatten.

Gjennom sitt engasjement har ungdomsrådet på eget initiativ satt saker på dagsorden. Et eksempel på dette er to undersøkelser ungdomsrådet har gjennomført blant ungdomsskoleelever under pandemien. Ungdomsrådet arrangerer også i samarbeid med organisasjonen Stopp Hatprat og SLT, workshop for 9. trinns-elever: å lage memes mot hatprat, og i 2023 har ungdomsrådet sammen med Fritid Færder arrangert en konsertkveld/åpen scene for ungdom i Færder. I forrige periode påvirket ungdomsrådet prioriteringer i budsjettbehandlingen, noe som medførte at Fritid Færder fikk økt bevilgning i budsjettet og kan gi et bedre og flere tilbud til ungdom.

De som velges inn for neste periode får være med på fortsettelsen av det gode arbeidet som er gjort av vårt velfungerende ungdomsråd i Færder. Ungdomsrådet har jobbet lenge for å få møte- og talerett i de tre hovedutvalgene og kommunestyret, og har gjennom dette arbeidet også gitt de to andre lovpålagte rådene møte- og talerett.

Følg Færder ungdomsråd på Facebook og Instagram