Vis fettvett

Fett som tetter igjen avløpsrørene er et økende problem i Norge og særlig før jul med mye steking og baking. Både huseiers egne avløpsrør og kommunenes rør kan gå tett hvis matfettet ikke håndteres på riktig måte.

En ribbebit med fett under. Foto. - Klikk for stort bilde

Det hjelper ikke at du bruker varmt vann og såpe når du fjerner fett fra gryter og panner, for fettet vil stivne igjen når det kommer lenger ut i røret og blir kaldt. Det hjelper heller ikke å helle ut fettet i do, for det er akkurat de samme rørene som frakter avløpet videre fra både vasker og toaletter.

Hvis det blir nok fett som avleires i røret, kan det gå helt tett slik at du får avløpsvannet inn i kjelleren i stedet for ut av boligen og til nærmeste renseanlegg. Det kan gi vannskader og store kostnader.

Også kommunens kostnader med å utføre avløpstjenesten øker, for matfettet bidrar til at kommunens rør kan gro igjen og fører til driftsproblemer i pumpestasjoner og renseanlegg.

Rotter i avløpet lever av fett- og matrester som skylles ned i avløpet. Det er derfor viktig å vise fettvett hvis vi skal klare å holde rottebestanden nede i Norge.

Slik kaster du fettet

Her kommer noen råd om hvordan du kan unngå å få avløpsvann i kjelleren, rotter i avløpet og unødige ekstrautgifter.

• Fett i stekepannen fjerner du med tørkepapir og kaster sammen med matavfallet (eller restavfall).
  • Fett fra juleribbe, pinnekjøtt, smultgryte med videre lar du stå til det er avkjølt og stivnet.  Så kan du skrape det ut og kaste det sammen med øvrig matavfall. Bruk gjerne tørkepapir for å få med alt fettet ut av gryter og panner, før du vasker dem i oppvaskkum eller oppvaskmaskin.
  • Fett som ikke stivner, kan du samle i tett emballasje (for eksempel i en brukt melkekartong) og kaste i restavfall. Hvis du har store mengder med matolje, kan du samle det opp i en plastkanne/flaske og levere på gjenvinningsstasjonen på Lofterød. Mindre mengder flytende fett kan helles i matavfallet.

Les mer på https://doguiden.no/

Brosjyre

Har du gått fra vettet? Kaster du fett i toalettet? (PDF, 3 MB)