Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem

Lena Sjølie er tjenesteleder for tjeneste for psykisk helse og rus og initiativtaker til at Færder kommune er blitt en TryggEst-kommune. Her på Teie torv sammen med ordfører Jon Sanness Andersen. - Klikk for stort bildeLena Sjølie er tjenesteleder for tjeneste for psykisk helse og rus og initiativtaker til at Færder kommune er blitt en TryggEst-kommune. Her på Teie torv sammen med ordfører Jon Sanness Andersen.

Torsdag 2. september var Færder kommunes TryggEst-team på Teie torv for å snakke med innbyggere. TryggEst skal bidra til å forhindre, avdekke og håndtere vold og overgrep mot voksne mennesker som i liten eller ingen grad er i stand til å beskytte seg selv.

Hva er TryggEst?

Færder kommune er en TryggEst-kommune. Det innebærer at kommunen har etablert et tverrsektorielt team som skal bidra til å sette fokus på å forhindre, avdekke og håndtere vold og overgrep mot voksne, som i liten eller ingen grad er i stand til å beskytte seg selv. Eksempler på personer som kan være særlig utsatt for vold og overgrep kan være personer med demens, fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse, rusproblemer, høy alder eller sykdom.

Jeg ønsker at alle skal føle seg trygge i Færder kommune, og at risikoutsatte voksne skal få vern, sier ordfører Jon Sanness Andersen, som også deltok på torsdagens stand på Teie torv.

– Det finnes mange former for vold og overgrep. Noen er synlige mens andre er mindre synlige, som for eksempel psykisk vold og økonomiske overgrep. Dersom du er bekymret for om noen blir utsatt for vold bør du kontakte TryggEst-teamet for å drøfte din bekymring, fortsetter han.

TryggEst-teamet i Færder kommune består av representanter fra tjeneste for psykisk helse og rus, hjemmetjenesten, flyktning- og integreringsteamet, NAV og miljøarbeidertjenesten.

Det er mange former for vold og urett. Blir du utsatt for vold eller overgrep eller har du mistanke om at en over 18 år blir det? Til TryggEst-teamet kan man melde bekymringer anonymt.

Du kan kontakte TryggEst-teamet i Færder kommune på telefonnummer: 91 17 39 79.

Telefonen er bemannet på hverdager, kl. 09:00–14:00.

Les mer om TryggEst her