Årsplan Oserød barnehage - under utarbeiding

7 Overganger

Når barnet skal begynne i barnehagen:

  • Invitasjon til besøksdag/lunsj for foreldre og barn i juni.
  • Samtaler og tilvenning de 5 første dagene.
  • I oppstarts samtale vil vi avklare forventninger til hverandre.
  • Det er viktig at vi har gjensidig tillit til hverandre og at vi vil hverandre vel.
  • Vi informerer om rutiner for samarbeid. Og er lydhøre for gode ideer og andre måter å gjør det på.
  • Det er veldig individuelt hvordan barn tilpasser seg den nye hverdagen, men det er uansett lurt å sette av minimum tre dager til tilvenningen. Dette er også vårt utgangspunkt når vi tar imot nye barn og foreldre. Eget skriv kommer med forslag til oppstart.  Dere avtaler med pedagogen på barnets avdeling når dere skal starte og hvordan dere tenker at tilvenningen bør foregå. Som ny i barnehage er det kanskje vanskelig å vite hva man skal spørre om.  Dere oppfordres til å spørre om alt dere lurer på. Ingen spørsmål er for dumme.
  • Dersom dere har bedre tid, er dette bare positivt. Men det viktigste, vi må sammen se hva barnet trenger av tid.

Fra småbarnsavdeling til stor avdeling: 

  • Fra april og mot sommeren er de mye på besøk inne på de store avdelingene.
  • De er mye ute på de stores uteområdet
  • De blir godt kjent med barn og ansatte
  • Når gruppene er fordelt får de invitasjon til lunsjbesøk på den avdelingen de skal gå.

 

Overgangen til skole:

Barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til 1. klasse og eventuelt skolefritidsordning. Dette skal skje i nært samarbeid med barnets hjem.

Færder kommune har utarbeidet rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.  Samarbeidet sier noe om hva skolen og barnehagen skal gjøre for å skape en god overgang fra barnehage til skole som blir til det beste for barnet.

Det sendes informasjonsskjema om barnet til skolen i slutten av mai. Disse er fylt ut i samarbeid med foresatte og barnet selv. feks “Hva vil jeg at skolen skal vite om meg?”

Vi jobber systematisk med 5års-gruppa det siste året før skolestart. De fagområdene vi vektlegger mest er kommunikasjon, språk og tekst, og antall, rom og form. Vi er hele tiden bevisst viktigheten av mestring og at det skal være korte økter som alle klarer. Det skal også være gøy!  Sosial kompetanse som består av empati, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet og prososial atferd (det å ville andre vel), er en forutsetning for å kunne fungere godt sammen.  Dette legges det vekt på i hele barnhagetiden, men spesielt det siste året i bhg.  Vi jobber med lekbasert læring og har fellessamlinger for skolestarterne med bl.a samarbeidsoppgaver. Skolestarterne på de ulike avdelingene har felles dager og felles prosjekter.