Årsplan Oserød barnehage - under utarbeiding

6 Samarbeid mellom hjem og barnehage

Barnehagen er et supplement til hjemmet, og i Oserød barnehage er vi opptatt av et godt samspill med dere hjemme. Dette samarbeidet skal være preget av gjensidig respekt og likeverd.

Et godt samarbeid med foreldre er en forutsetning for gjensidig respekt for hverandre. Foreldre kjenner barna sine best. Vi skal være nysgjerrige og åpne, undre oss, verdsette ulikheter og bruke mangfoldet av foreldre og barn som ressurs i barnehagens hverdag og planer.

 Når barnet begynner i Oserød barnehage skal vi raskt ha en samarbeidssamtale med foreldre/foresatte om barnet og forventningene til hverandre.

Vi skal opprettholde god informasjonsflyt, hvis det er mulig skal vi ta oss tid i hente/bringe situasjon eller telefon/mail. Det kan være mange barn og få voksne i bringe og hente tiden og det er vanskelig for den ansatte å gå fra eller stå å prate lenge.  Da kan det være bedre å ta en kort tlf eller be om tid for å snakke sammen.

 Foreldrene/foresatte har hovedansvaret for barna sine. Vår oppgave er å bistå hjemmene og sammen med dere ta ansvar for barnas utvikling, omsorg, danning, lek og læring.

Foreldre har ansvar, verdier og ønsker for sitt barn. Gjensidig respekt og anerkjennelse, samarbeid og dialog er viktig slik at det blir sammenheng i barnets hverdag. Gi og få informasjon som er viktig for barnet.

Foreldresamtaler:

Ved oppstart har vi foreldremøte og særlig nye foreldre får individuelt tilbud om en "bli kjent samtale”.

I utgangspunktet er det tilbud om to foreldre samtaler i året. Høst og vår. Det kan selvfølgelig være behov for å ha samtaler oftere.  Det avhenger av barnet. Det gjøres avtaler med pedagogisk leder som setter opp tider.  Samtalens mål er å kartlegge barnets trivsel og utvikling, med basis i foreldrenes opplevelser og observasjoner i barnehagen. Dette for å styrke samarbeidet mellom hjem og barnehage og sette fokus på barnet. Foresatte og pedagogisk leder/barnehagelærer har en egen samtale på våren for skolestarterne som også involverer barna.  Det fylles ut et skjema som følger barnet over til skolen i samtykke med foreldre og barn. 

Vi bestiller tolk hos familier som ikke snakker norsk.

 Foreldremøter:

Vi har avdelingsvis foreldremøter i løpet av høsten. Vår halvåret har  vi møte dersom det er saker, ønsker eller behov for det.

 For å sikre samarbeid med hjemmet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

 Foreldreråd:

Foreldrerådet består av alle foreldrene/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme felles interesser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehage miljø. Foreldrerådet skal bli forelagt, og ha rett til å utale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen.

Foreldreues arbeidsutvalg (FAU)

Det er ikke lovpålagt, men kan ofte være en effektiv måte å samarbeide på. Består av 2 foreldrene fra hver avdeling (foreldrerepresentanter). Disse blir valgt av alle foreldrene (foreldrerådet) på første foreldremøte. Fortrinnsvis kan man velges for 2 år, med en på valg hvert år for å få kontinuitet.

Foreldreutvalget velger 2 foreldrerepresentanter til Samarbeidsutvalget (SU). En av disse velges som leder.

Foreldrerepresentantene skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bli forelagt saker som er viktig for foreldrenes forhold til barnehagen, samt bidra til samarbeid og skape et godt miljø.

Samarbeidsutvalg (SU):

Etter § 4 i barnehageloven er det pålagt å ha et samarbeidsutvalg. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt og har rett til å uttale seg om saker som er viktige for barnehagens innhold,  godkjenne årsplan, store driftsendringer og forholdet til foreldrene. De har ofte også hørings og- uttale rett i forhold til saker som gjelder barnehagesaker på kommune og regjeringsnivå.

 Samarbeidsutvalget består av:  2 foreldrerepresentanter, 2 representanter fra barnehagen,1 politiker, Styrer er sekretær.

FUB: Kmmunalt foreldreutvalg for alle barnehagene i Færder, se forsiden