Redusert foreldrebetaling barnehage

Redusert eller inntektsgradert foreldrebetaling gis til familier med en samlet bruttoinntekt under en satt grense.

Stortinget har vedtatt en nasjonal ordning for redusert betaling i barnehagen for familier med lav inntekt. Husholdninger med en samlet bruttoinntekt under kr 366 667,– har rett til redusert foreldrebetaling.

Det er gratis kjernetid (20 timer per uke) for barn fra 2 til 5 år, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt. Inntektsgrensen for gratis kjernetid er kr 642 700,–.

Ordningen er søknadsbasert og det må søkes på nytt for hvert barnehageår. 

Søk her

Slik søker foresatt om redusert betaling i foresattportalen:

  • Gå til “Søknader”
  • Velg et av dine barn som går i barnehage (du vil uansett få søkt for alle barn i barnehage på samme søknad)
  • Gå til “Søknader” i menyen til venstre (på mobil må man klikke på Meny øverst til venstre)
  • Klikk på “Redusert foreldrebetaling”

Foresatte søker for alle barn de har foreldreansvar for,  som går i barnehage, i samme søknad. Barn på SFO søkes om i egen søknad. Barn med innvilget opphold (aktivt og fremtidig) innenfor barnehageåret man søker for kommer med i søknaden.

Gratis kjernetid

For barnehageåret 2024/2025 gjelder gratis kjernetid for barn født i 2019, 2020, 2021 og 2022. Barn født i 2022 har rett på gratis kjernetid fra og med 01.08.24, uavhengig av når de fyller to år. Ordningen gjelder også for barn med utsatt skolestart.

Det søkes om redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid på samme søknadsskjema.

Søknadsfrist

Søknadsfristen for å få innvilget redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid fra og med august, er 1. juni. Søknader behandles deretter fortløpende og vedtak blir gjeldende fra måneden etter at søknaden er kommet inn, og har ikke tilbakevirkende kraft. Søknadene behandles av administrativ stab oppvekst (AMS). 

Dokumentasjon på inntekt

  • Vi henter automatisk det siste skatteoppgjøret direkte fra skattemyndighetene for alle individer som er inkludert i søknaden. Det er den inntekten som vil ligge til grunn for søknaden. 
  • Dersom husholdningen har varig og vesentlige endringer i inntekt sammenliknet med siste skattemelding, eller ikke har skattemelding, kreves det opplasting av annen dokumentasjon på inntekt.
  • Som samboer regnes to ugifte personer som bor sammen, og som har bodd sammen i minst 12 av de siste 18 måneder, eller har felles barn.  


Dokumentasjon på inntekt skal ikke være eldre enn 1 mnd. Følgende dokumentasjon kan sendes inn dersom du ikke har en skattemelding, eller inntekten er endret fra skattemeldingen:​ 

Regler for foreldrebetaling

Mer informasjon om regler for foreldrebetaling i kommunale barnehager er beskrevet i barnehagenes vedtekter.

 
Private barnehager har egne regler, se barnehagenes nettsider.

Har du barnehageplass i en annen kommune, men er bosatt i Færder, skal du søke om redusert foreldrebetaling her. Ta kontakt med ams@faerder.kommune.no for å få hjelp.

Kontaktinformasjon

Skoleadministrasjonen i Færder kommune

E-post: ams@faerder.kommune.no

Telefon: 33 39 00 00