5.1 Har dere en plan/prosess for informasjonsutveksling/overføring av resultater og læringspunkter til andre deler av kommunen og eksterne interessenter/kommuner?
Det har gjennom prosjektperioden vært fokus på erfaringsdeling og kompetanseheving av Oppvekstsektoren. Kommunedirektørens ledergrupper og flere politikere er godt kjent med prosjektet og har deltatt i ulike Prosjektet har bidratt til samskapende prosesser i andre sektorer i prosjektperioden. Det er ved prosjektslutt ingen plan for ytterligere informasjonsutveksling eller overføring av kompetanse eller resultater, men det er ressurspersoner som har vært del av prosjektet som ivaretar eventuelle ønsker og behov som måtte komme.
5.2 Hvilke resultater fra tiltaket kan være nyttig for andre kommuner å få vite om?
Tjenesteutvikling:
- Innbyggerråd
- Medvirkningsgrupper
- Digitale spørreskjema
Medvirkning barn og unge
Erfaringer med årshjul for elevmedvirkning
Unge og frivillighet
Erfaringer med valgfaget «Innsats for andre» og NyBy appen.
Evaluering
Sørg for å evaluere, samt evaluere evalueringsverktøyene regelmessig.
5.3 Hvilke læringspunkter (både positive erfaringer og utfordringer) fra selve tiltaksutviklingen kan andre kommuner ha nytte av å vite om?
Tjenesteutvikling
Erfaringen fra prosjektet er at tjenestene tar i bruk tiltaket når det oppleves som nyttig. Det er viktig at prosjekt og nye satsinger ikke blir tredd ned over hodet på noen, men at de kjent med muligheten og ta det i bruk når tidspunktet er riktig. Kommunen har begrensede ressurser og det er et overordnet mål at de tilbud og tjenester kommunen leverer oppleves som nyttige og treffsikre. I utviklingen av dette er medvirkning og samskaping sentralt.
Innbyggerråd
Krever en ledelse som legger til rette for innspill og råd fra innbyggere. Rådene må tas på alvor og de som har deltatt må få tilbakemelding på hvordan innspillene er tatt med videre. Dette krever ressurser, men resultatet kan bli tilbud og tjenester som oppleves mer nyttige og treffsikre.
Medvirkningsgrupper
Verdifulle stemmer, ofte fra sårbare unge som utvider vr forståelse og bringer inn flere perspektiv. Krever ressurser i form av ansatte og et budsjett med mulighet for mat og noen aktiviteter med mål om trygge relasjoner i gruppa. Rekruttering har vært en utfordring og rådet er at det må prioriteres, her har alle et ansvar, ikke bare de som er faste medlemmer i gruppa. Samlingene må fasiliteres med gode verktøy og metoder og i likhet med innbyggerrådene må det være et tema og deltakerne må få en tilbakemelding i etterkant, slik at de ser at det nytter å engasjere seg.
Digitale spørreskjema
En enkel måte å få innspill fra flere. I likhet med de overnevnte er det viktig å få informasjon ut til så mange som mulig. Et råd er å benytte seg av kommunes strategier for å informere. Eksempler kan være kommunens hjemmeside, sosiale medier og sms til alle foresatte i kommunen
Medvirkning barn og unge
Erfaringer med årshjul for elevmedvirkning. Vi har lagt til grunn at medvirkning er en øvelse i å delta. Det krever ressurser til å sørge for samlingene i årshjulet. Det bør være en med ansvar for å skape og videreutvikle dette sammen med elever og lærere. Det er viktig at også dette tiltaket er godt forankret, både i virksomhetens ledelse, i ledelsen på hver enkelt skole og ut i grupper med ansatte og elever. Pizza er selvskrevent på konferansene, og det må man ha ressurser til. VTFK har vært uvurderlig støtte til dette tiltaket, og Tone Jørgensen kan kontaktes ved ønske om mer informasjon om bakgrunnen for satsingen.
Erfaringer med valgfaget «Innsats for andre» og NyBy appen
En viktig suksessfaktor var at tiltaket var et samarbeid mellom rådgiver for frivillighet og lærerne med ansvar for valgfaget på skolen. Erfaring viser at tiltaket oppleves som nyttig og meningsfullt av både elevene, lærerne og de som mottar den frivillige innsatsen.