Færder kommune har generelt mange små og gamle barnehagebygg som ikke tilfredsstiller dagens krav til innhold og drift. Det er lite forskning som viser sammenheng mellom barnehagekvalitet og størrelse. Noe forskning viser at større barnehager har betydning for de ansattes profesjonelle læringsfellesskap. I foreldreundersøkelsen gjennomført av Færder kommune, i forbindelse med planleggingen av nye Vestskogen barnehage, sier et lite mindretall at det er tryggere for barn å være i små barnehager.
Men størrelse kommer langt ned på listen over faktorer av betydning når foreldre skal rangere hva som er viktig når de skal velge barnehage. I tillegg vektlegger ansatte og foreldre at muligheter for inndeling i mindre enheter kan kompensere for en stor barnehage.
Det er både nasjonal og internasjonal forskning om skolestørrelse, trivsel og læring. En rapport fra 2022 av professor Thomas Nordahl viser at det er liten sammenheng mellom skolestørrelse og elevenes læring og trivsel.
Det kan være utfordrende å sikre stabile lærerkrefter og forutsigbarhet i klasseinndeling på skoler med under 200 elever der elevtallet også er synkende. Det kan oppleves mer attraktiv å jobbe på større skole, bl.a. pga. fagmiljøene som finnes der, fordi fagmiljøet blir bredere og en lærer trenger ikke å undervise i fag læreren ikke har utdanning i.
Forutsetningene for å lykkes med mandatet som er gitt til barnehagene og skolene blir enklere med bedre økonomisk handlingsrom og bredere faglig kompetanse, og disse forutsetningene er ofte bedre i store enheter enn små enheter.
Forskningen antyder at ungdomsskoler med 300 til 600-700 elever kan være optimale for læring. Store kommuner med lang erfaring sier at barneskoler på ca. 400 elever gir optimal drift. Tall fra Færder kommune viser også at barneskoler med mellom 400-500 elever driftes mest effektivt.