Saksgang, til beste for elev, medelever og medarbeidere (rask iverksetting).
|
Fase 1
Voksen med nær relasjon til eleven
|
Systematiske samtaler/medvirkningsprosesser med eleven:
|
Fase 2
Kontaktlærer og ledelse
|
Analysefasen:
- Hensikt i 1. Møte : analysere hva som kan være årsak til gjentatt utagering.
- Forslag til midlertidig ukeplan og forebyggende tiltak drøftes, bl.a. Vurderes behov for midlertidig opplærings arena i samråd med ppt (eventuelt behov for midlertidig sakkyndig vurdering og vedtak).
- Som regel vil man ikke være klar for å vurdere langsiktige planer og tiltak før neste møte, men iverksett midlertidige tiltak.
|
Fase 3
Skoleleder
|
Etablering av kortsiktige og langsiktige tiltak:
- Ved behov for ekstern bistand: gå til fase 4
|
Fase 4
Stafettholder/
Tverrfaglig team
|
Ved behov for tverrfaglig team:
- Leder kontakter aktuelle eksterne aktører (for eksempel ppt, helsesykepleier og forebyggende barnevern).
- Skoleleder og ekstern aktør blir enige om hvem som skal være stafettholder og om hvem som bør sitte i tverrfaglig team.
- Nytt møte med foresatte: innkallingen har en klar agenda. Fortsettelse av 1. Og 2. Møte (se over).
- I tverrfaglig team er elevens stemme (med bakgrunn i de samtaler som har vært), og foresattes stemmer sentrale. Foresatte deltar i tverrfaglig team med mindre det er spesielle forhold som tilsier noe annet.
- Første møte i tverrfaglig team omhandler hovedsakelig å gjennomgå analyse av årsaker (i fase 2 og 3). På bakgrunn av dette drøftes systematiske tiltak og oppfølging. Faste evalueringspunkter avtales.
- Dersom det er behov for midlertidig skjerming og segregering kommer dette tydelig frem av midlertidig sakkyndig vurdering. Den skal inneholde konkrete planer og tiltak som leder til vekst, utvikling og tilbakeføring. Struktur og tempo må tilpasses den enkelte for å sikre vellykket inkludering og mestring.
|