Handlingsveileder ved utagering og voldHensikt: handlingsveileder ved utagering og vold skal brukes når det skjer hendelser og når hendelser gjentar seg/ blir et mønster. For å hindre hendelser og for å ruste lærings- og arbeidsmiljøet til å takle hendelser arbeides det med konfliktdempende kommunikasjon og opplæring. Hjemlet i lover og forskrifter: Arbeidsmiljøloven §1-1, § 3-1, § 4-1, 4-3, § 5-1. Opplæringsloven, kapittel 9, a1-a15. Barneloven §30, 3. Ledd. Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Straffeloven § 18 og § 19. Barnekonvensjonen artikkel 19. Akuttprosedyre Samme dag som hendelse inntreffer Ansvarlig: Handling: Voksen nærmest eleven Sørg for å raskest mulig være to voksne i situasjonen. Hjelp eleven ut av situasjonene til et skjermet område. Vurder om det beste er at de andre elevene går ut av rommet eller lignende situasjon. Om eleven vil stikke av så la det skje med mindre det er fare for en selv eller andre. Vurder om noen må følge etter. Foresatte holdes orientert. Ledelse orienteres og eventuelt bistår. Ledelse i samarbeid med lærer, ass/ Fagarbeider Hvis noen har blitt skadet: følg beskrivelsen. Den som var i situasjonen registrerer hendelsen i kvalitetslosen. Snakk med eleven etter at han/hun har roet seg. Planlegg hvordan resten av dagen legges opp for eleven. Vurder kontakt med foresatte der og da. Vurder om medelever har behov for oppfølging. Ledelse Følg opp aktuelle voksne som var i en utageringssituasjon. Planlegge og gjennomfør samtale med foresatte samme dag eller dagen etter. Vurderer om utageringen har satt seg som et mønster Se evt. «veileder når vold og utagering har blitt et mønster» Videre saksgang når vold og utagering har blitt et mønster Saksgang, til beste for elev, medelever og medarbeidere (rask iverksetting). Fase 1 Voksen med nær relasjon til eleven Systematiske samtaler/medvirkningsprosesser med eleven: Legger opp til systematiske samtaler med eleven for å kartlegge årsak eller triggere til gjentatt utagering. Det samtales om punkter/tilpasninger som kan tas inn i midlertidig. Ukeplaner som skal bidra til at utagerende situasjoner ikke gjentar seg. (DOCX, 18 kB) Fase 2 Kontaktlærer og ledelse Analysefasen: Det utarbeides punkter som tas inn i midlertidig ukeplaner som bidrar til at utagerende situasjoner ikke gjentar seg. (DOCX, 18 kB) Dette gjelder også sfo. Det iverksettes «trigger-observasjon» (DOCX, 13 kB). Spekteranalysen på trinnet gjennomgås for eventuelt å avdekke mulige årsaker i resultatene. Innkall foresatte til samarbeid og vurder om ledelse også deltar. Innkallingen skisserer agenda for møte. Det vurderes i samråd med foresatte og eleven om eleven er med på disse møtene. Hensikt i 1. Møte : analysere hva som kan være årsak til gjentatt utagering. Forslag til midlertidig ukeplan og forebyggende tiltak drøftes, bl.a. Vurderes behov for midlertidig opplærings arena i samråd med ppt (eventuelt behov for midlertidig sakkyndig vurdering og vedtak). Som regel vil man ikke være klar for å vurdere langsiktige planer og tiltak før neste møte, men iverksett midlertidige tiltak. Fase 3 Skoleleder Etablering av kortsiktige og langsiktige tiltak: Sikrer at det raskt utarbeides ukeplan og forebyggende plan som bidrar til at situasjoner ikke gjentar seg. (DOCX, 18 kB)Vurder om det er nødvendig å sette inn ekstra ressurser (vekt på relasjon), inntil man har analysert årsaker og funnet målrettede tiltak. Skoleleder eller lærer innhenter samtykke når ekstern aktør skal bidra i saken. Skoleleder deltar på neste møte med foresatte sammen med kontaktlærer. Hensikt i 2. Møte: å komme frem til målrettede tiltak som er basert på analysen av årsak. Skoleleder og kontaktlærer vurderer melding til barnevernstjenesten. Skoleleder avklarer om saken er tilstrekkelig analysert og om etablerte tiltak ansees som tilstrekkelige. Ved behov for ekstern bistand: gå til fase 4 Fase 4 Stafettholder/ Tverrfaglig team Ved behov for tverrfaglig team: Leder kontakter aktuelle eksterne aktører (for eksempel ppt, helsesykepleier og forebyggende barnevern). Skoleleder og ekstern aktør blir enige om hvem som skal være stafettholder og om hvem som bør sitte i tverrfaglig team. Nytt møte med foresatte: innkallingen har en klar agenda. Fortsettelse av 1. Og 2. Møte (se over). I tverrfaglig team er elevens stemme (med bakgrunn i de samtaler som har vært), og foresattes stemmer sentrale. Foresatte deltar i tverrfaglig team med mindre det er spesielle forhold som tilsier noe annet. Første møte i tverrfaglig team omhandler hovedsakelig å gjennomgå analyse av årsaker (i fase 2 og 3). På bakgrunn av dette drøftes systematiske tiltak og oppfølging. Faste evalueringspunkter avtales. Dersom det er behov for midlertidig skjerming og segregering kommer dette tydelig frem av midlertidig sakkyndig vurdering. Den skal inneholde konkrete planer og tiltak som leder til vekst, utvikling og tilbakeføring. Struktur og tempo må tilpasses den enkelte for å sikre vellykket inkludering og mestring. Saksgang til beste for medarbeider når adferden til eleven har blitt et mønster (iverksette raskt): Rektor Aktuelle medarbeidere får vergekurs (som inneholder opplæring om forebygging av utagering). Rektor vurderer kompetanse og relasjon ved eventuell reorganisering av opplæringen. Samtale med ledelse eller eksterne aktører etter voldshendelse (etter et bestemt mønster. Etablere samtalerutiner på teamet. Sørger for langsiktig oppfølging ved behov. Ta høyde for at den utsatte ikke alltid ønsker eller innser behov for oppfølging. Sikre dokumentasjon ved eventuell senskade, forsikring. Medarbeider Meld avvik i kvalitetslosen dersom prosedyren ikke blir fulgt ved vold og utagering. Publisert 14.06.2019 10:21