1 Innledning
Denne planen beskriver hvordan barnehagene i Færder kommune skal arbeide for å skape et trygt og godt leke- og læringsmiljø. Planen beskriver hva barnehagene skal gjøre og hvilke tiltak som settes inn for å forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestengning, mobbing, krenkelser og uheldige samspillmønstre blant barn og barn og voksne og barn jf. Lov om barnehager (Barnehageloven) Kap.8 psykososialt barnehagemiljø § 41, 42 og 43 jf. Opplæringsloven § 9A retten til et godt skolemiljø.
Det å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barn får ta del i og medvirke i et fellesskap, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagene. Barnehagene skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse (rammeplanen 2017).
Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagene. Barnehagene skal bidra til et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, barnehageloven kap.8, § 42, hvor barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd, samt forebygging av krenkelser ivaretas. I rammeplanen (2017) står det at barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger. Hvis et barn opplever å bli krenket må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette straks. Krenkelser beskrives i barnehageloven Kap. 8, § 41 Nulltoleranse og forebyggendearbeid som for eksempel: utestengning, mobbing, vold, diskriminering og trakassering som barn kan utsettes for og som barnehagene ikke skal godta. Det er ikke en fullstendig oppramsing, men eksemplene er egnet til å belyse hva som menes med krenkelse.
Voksne har en etisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt ovenfor alle barn i barnehagene. Barn fortjener en barndom preget av vennskap, inkludering, gode opplevelser og nære og trygge relasjoner til både voksne og de andre barna. Erfaringer fra barnehagene viser at krenkelser forekommer, men at barn i barnehagealder ikke forstår at deres handlinger kan påvirke andre barn i barnehagen negativt. En bør derfor drøfte begrepet krenkelse på en annen måte enn det gjøres for barn i skolealder. Krenkelser hører ikke hjemme i den gode barndommen.
Arbeidet med å fremme trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehagene krever sensitive voksne med reflekterte tilnærminger og strategier jf. Færder kommunes satsing på BTI, COS, SBI og HPO. Barnehagenes ledelse har ansvar for at arbeidet prioriteres. Klare uttrykte mål og forventninger til sosialt kompetent atferd hos både voksne og barn må nedfelles i barnehagenes planer. Det er en skjerpet aktivitetsplikt, dersom en som jobber i barnehagen krenker et barn Jf. Barnehageloven § 43.
For at alle barn skal oppleve trygge og gode dager i barnehagene, er det avgjørende at de ansatte har kompetanse på å forebygge krenkelser, gjenkjenne det når det skjer, og vite hvordan en skal agere. Alle voksne skal kjenne til barnehagenes krav og forventninger til sosialt kompetent atferd. Utvikling av sosial kompetanse krever at barnehagene og foreldrene samarbeider nært. Nært samarbeid er også en forutsetning om krenkelser observeres.
Planen gir føringer som den enkelte barnehage må belyse gjennom egen handlingsplan eller i årsplanen, hvor de omsetter planen til pedagogisk praksis. Barnehagene og de ansatte har aktivitetsplikt dersom de opplever et barn blir utsatt for krenkelser. I egne planer må det fremkomme hvordan barnehagen ivaretar aktivitetsplikten.
Planen for trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehage og skole skal bidra til:
- Å videreutvikle et likeverdig barnehagetilbud med høy kvalitet i alle barnehager.
- At alle barn opplever å være betydningsfulle for felleskapet.
- Å definere voksnes holdninger til krenkelser.
- Å gi alle barn og voksne samspillstrategier.
- Å danne felles retning i arbeidet for å skape et trygt og godt leke- og læringsmiljø.