Handlingsplan for trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehage og skole i Færder kommune

2 Målsettinger

  • Alle barn skal ha et trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehagene.
  • Alle ansatte kjenner til Kap. 8. Psykososialt barnehagemiljø og kjenner til hva som forventes av dem i arbeidet med å imøtekomme et trygt og godt leke- og læringsmiljø.
  • Alle ansatte iverksetter og griper inn når de får en henvendelse, tilbakemelding kjennskap eller mistanke om en krenkelse av et barn.
  • Foresatte kobles på umiddelbart.

Målsettingene imøtekommer følgende krav i barnehageloven:

Barnehageloven § 41

Nulltoleranse og forebyggende arbeid.

Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestengning, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.

Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et tryt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.

Barnehageloven § 42

Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikten).

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.

Alle som arbeider i barnehagen, skal melde fra til barnehagens styrer der som de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø.

Styreren skal melde ifra til barnehageeieren i alvorlige tilfeller. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et tryt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken.

Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et trykt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang, viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.

Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak. I planen skal det stå:

  1. Hvilke problemer tiltakene skal løse.
  2. Hvilke tiltak barnehagen skal planlegge.
  3. Når tiltakene skal gjennomføres.
  4. Hvem som skal gjennomføre tiltakene.
  5. Når tiltakene skal evalueres.

Barnehageloven § 43

Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider i barnehagen, krenker et barn

Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde ifra til barnehagens styrer. Styreren skal melde ifra til barnehageeier.

Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i barnehagen krenker et barn med for eksempel utestengning, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde ifra til barnehageeier.