Handlingsplan for trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehage og skole i Færder kommune

4 Tiltak aktivitetsplikten

Dersom det oppstår en oppmerksomhet som tyder på at et barn ikke har et trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehagen, trer aktivitetsplikten inn.

Steg 1 – En oppmerksomhet oppstår enten ved at:

  • En eller flere personer får mistanke om eller kjennskap til at krenkelse kan være til stede. Her er det plikt til å gripe inn om en er vitne til det.
  • Foreldre har observert endringer hos barnet, eller at barnet har fortalt noe hjemme og foreldrene ber om en samtale.
  • Barnet selv sier, eller viser gjennom endringer i atferd at det ikke har et trygt og godt leke- og læringsmiljø (se tegn og signaler i eget vedlegg).

Steg 2 – Del oppmerksomheten/varsle

Varsle pedagogisk leder og styrer

  • (eller delegert person i barnehagen) hvis du har mistanke om eller kjennskap til at enkeltbarn, eller flere barn i en barnegruppe, ikke har et trygt og godt leke- og læringsmiljø. Det er styrers ansvar å håndtere og følge opp (vedlegg skjema for melding). 

Varsle foreldre

BTI handlingsveileder tas i bruk (samtale med foresatte) samt skjema for melding, i alvorlige tilfeller varsler styrer eier av barnehagen.

Dersom en som arbeider i barnehagen får mistanke/kjennskap til at:

  • En annen som arbeider i barnehagen krenker et barn, skal vedkommende straks varsle barnehagens styrer.
  • Styrer krenker barn, skal vedkommende varsle barnehagens eier direkte.

Steg 3 – Undersøkelsesplikt

  • Styrer/pedagogisk leder vurderer hvilken fremgangsmåte/tiltak som skal brukes
  • Observere barnet/barnegruppa
  • Observere samspill barn – voksen, kartlegge de voksnes relasjoner
  • Se på konteksten: hvor er de voksne i leken, plassering av barn i grupper, sosiogram
  • Kartlegge barnehagens psykososiale miljø (se vedlegg)
  • Logg/observasjonsskjema (BTI)/skjema for undersøkelser (BTI handlingsveileder)
  • Foreldresamtale
  • Barnesamtale
  • Analyse/evaluering av undersøkelsen

Steg 4 – Vurdering av situasjonen

For å sette inn tiltak, må en først gjøre en vurdering/analyse av situasjonen og ha et mål.

Steg 5 – Tiltak

Dersom undersøkelser avdekker at barn ikke har et trygt og godt leke- og læringsmiljø, har man en tydelig plikt til å sette inn tiltak. Tiltakene skal være kunnskapsbaserte og lovlige.

Steg 6 – Evaluering

Barnehagen skal følge opp saken og evaluere om tiltakene de har satt inn har hatt den tilsiktede virkningen. Foreldre og barn (foreldre/barnesamtalen) skal involveres i evalueringen av tiltakene. Dersom evalueringen viser at barn fortsatt opplever krenkelser, skal evalueringen føre til at det iverksettes andre, eller mer intensive tiltak. Barnehagen har en omsorgsplikt. Saken er ikke løst før de det gjelder har et trygt og godt leke- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel, lek, læring og sosial tilhørighet (husk å dokumentere evalueringen).

Steg 7 – saken avsluttes

Saken avsluttes om barnehagen, barnet og foreldrene er enige om at barnet har et trygt og godt leke- og læringsmiljø (husk å dokumenter at saken avsluttes).