6 Veileder til kollegasamtaler i arbeid mot krenkelser
Når krenkelser skjer, vil kvaliteten på barnehagen vises gjennom hvordan de voksne samarbeider til beste for barnet for å håndtere krenkelser. Det er alltid de voksne i barnehagen som har ansvaret for hvordan kulturen og kvaliteten i barnehagen er. Både barna og foreldrene er helt avhengige av at de ansatte har en kommunikasjonskultur der utfordrende tematikk kan løftes opp og ta tak i.
I rammeplanen (2017) står det helt tydelig: Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette.
Kollegasamtaler i denne sammenheng er knyttet til to ulike nivåer:
- Samtalen mellom leder og kollega.
- Samtalen mellom to kollegaer i barnehagen.
Disse samtalene har fellestrekk, men er også forskjellige utfra rollene en har. En kollegasamtale må bygge på et sett av grunnleggende holdninger til den andre, i tillegg til en fast struktur.
Grunnleggende holdninger som bakgrunn for samtalen
- Barnet skal respekteres og krenkelser er derfor ikke tillatt. Respekt for andre mennesker vises og høres i ordene som sies, i kroppsspråk og med et utgangspunkt som sier: «jeg ønsker å forstå deg og finne ut av det sammen med deg selv om det vi skal snakke om er utfordrende».
- Å kunne lytte til det den andre sier med åpenhet, selv om hendelsen som har ført til samtalen gjør at egne følelser og erfaringer med personen kan svekke egen evne til å lytte.
Det er viktig at samtalen er preget av respekt og åpenhet, og at ikke budskapet blir «pakket inn i bomull" slik at den som har krenketbarnet ikke aner hvor samtalelederen vil eller hva budskapet egentlig er. Tydelighet er viktig, en tydelighet som bunner i respekten for barnet og en holdning som sier at det er de voksnes ansvar å tilrettelegge for en trygg og krenkelsesfri barnehage liv.
Forslag til struktur på en kollegaveiledningssamtale
- Før samtalen: avklar varighet på samtalen, hvem skal delta, hvem skal lede samtalen og se til at det ikke blir forstyrrelser (mobiler av, skilt på døren etc.)
- Klargjøring: hvorfor har vi denne samtalen, hvem har tatt initiativ, rammer.
- Beskrivelse av hendelse: konkrete observasjoner av hendelse(r), opplevelse av hendelse fra den som har krenket.
- Dialog: hvordan oppleves situasjonen fra den enkelte, hva er «gapet», hva må endres. Hvordan forstår vi dette?
- Tiltak: konkrete og evalueringsbare tiltak må avtales med angitte tidsavgrensninger og klare ansvarsfordelinger.
- Evalueringssamtale og oppfølging: må avtales med tydelig tidspunkt og deltakere.