Nærvær og fravær i skolen - under utarbeiding

Elever i Færder kommune skal komme til sine opplæringsarenaer og oppleve trivsel, trygghet, utvikling og mestre det å være elev på skolen. Denne veilederen skal være et praktisk og brukervennlig dokument hvor målet er å øke kvaliteten i kommunens forebyggende arbeid med å redusere bekymringsfullt fravær. Veilederen følger BTI-strukturen.

Nivå 0: Undring og handling ved fravær

Dette nivået handler om å avklare om du skal være bekymret eller ikke. Det er viktig å understreke at ALT fravær er av betydning, fra dag 1, og før Visma varsler. Dersom kontaktlærer undrer seg over fraværet, eller at fraværsgrensa er nådd, skal kontaktlærer snakke med elev (vurderes ut fra alder og utvikling) og foresatte, og vurdere behov for dialog og tiltak. Det vil komme en automatisk varsling i Visma etter 4 dagers fravær.

 

Nivå 1: Iverksette tiltak

Hensikten med nivå 1 er å gjøre en kartlegging og analyse av fraværet som skal føre til relevante tiltak i samarbeid mellom skole og hjem.

 

Nivå 2A: Enkel tverrfaglig innsats

På dette trinnet skal det sikres tilstrekkelig kartlegging og forståelse for videre tiltak og innsats ved hjelp av det tverrfaglige laget. Skolen inviterer aktuelle aktører på bakgrunn av vurderingene som er gjort på trinn 1.

 

Nivå 2B: Samhandling når situasjonen er sammensatt

Dette nivået skal sikre en utvidet forståelse og en dypere analyse av situasjonen. Det skal planlegges for tverrfaglig samhandling.