Færder ungdomsråd på demokrativerksted på Utøya

Færder ungdomsråd på Utøya - Klikk for stort bilde

Ungdomsrådet i Færder kommune har denne helgen (9.-11. juni) deltatt på demokrativerksted på Utøya.  - Ungdomsrådet er heldige som får være med på det 3-årig prosjektet «Ungdom som endrer verden», i regi av det Europeiske Wergelandssenteret (EWC) sammen med Drammen og Fredrikstad kommuner, sier koordinator for ungdomsrådet, Anette Malme. Ungdomsrådene i de tre kommunene, samt Lyngdal kommune deltok på årets demokrativerksted.

Denne helgen har vært full av inntrykk og opplevelser, Utøya er så mye mer enn 22. juli, sier Marielle Øvrevik Dahl, leder av Færder ungdomsråd.

Marielle Øvrevik Dahl - Klikk for stort bilde

Her henger hun opp sitt sitat i verditreet utenfor Heinhuset.

En helg full av inntrykk

Helgen ble opplevelsesrik, full av sterke inntrykk, samhold og tilhørighet. Ungdomsrådet har lært, reflektert, debattert, grått, ledd, lyttet, og gjennomført ulike øvelser om medborgerskap, mot hatprat, om demokratisk kultur og ungdomsmedvirkning.

Ungdommene har deltatt i medvirkning og forberedelser av demokrativerkstedet, og fikk være med på å lede øvelser og legge planer for lokalt arbeid når ungdomsrådet kommer tilbake til kommunen. Under oppholdet på Utøya ble det også besøk av to tidsvitner som fortalte sine historier fra 22. juli. En av disse var Jørgen, som er en av de overlevende etter terrorangrepet. Den andre var Ingrid, som er mamma til en ungdom som overlevde. Ungdomsrådet har også minnes en av de drepte som hadde sin bursdag da vi besøkte Utøya, ved en markering med minneord og roser i navnet på minnesmerket.

Utøya er en øy med mye historie og masse aktivitet som ungdomsrådet har lært om denne helgen. Det fikk de spesielt erfare da landsmøtet til AUF foregikk samtidig som demokrativerkstedet. Ungdomsrådet er også veldig takknemlige for hvordan personalet på Utøya tok vare på dem da de var der, både kjøkkenpersonalet, vaktmester og ferja som frakter fleire bankande hjarte over (strofe fra diktet «etter 22. juli» av Frode Grytten).

Ungdomsrådet reiser hjem fulle av inntrykk, erfaringer, klokere med utvidet perspektiv, og ikke minst med nye venner. Koordinator for ungdomsrådet, Anette Malme, og elevrådskontakt for Borgheim ungdomsskole, Daniel Eckhardt, takker for reisefølget.

Ungdomsrådets deltakelse på demorkrativerksted på Utøya er ett av flere tiltak i Færder kommune sin handlingsplan mot hatefulle ytringer, radikalisering og voldelig ekstremisme 2023-2027. (PDF, 5 MB)