Årsplan Herstadløkka barnehage

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner. 

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse. 

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten. 

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål. 

1.1 Kort om Herstadløkka barnehage

Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehager -  Rause barnehager der det er godt å være, med plass til alle, latter i lek, og glede i læring.  

Vår visjon i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage er: Rause barnehager der det er godt å være, med plass til alle, latter i lek, og glede i læring.  

Rause barnehager der det er godt å være, med plass til alle, latter i lek, og glede i læring.  

For oss betyr dette at de ansatte er trygge,  anerkjennende, tilstedeværende, inkluderende, støttende, omsorgsfulle, og stabile.  Ansatte som skaper tillit gjennom å være åpne,  ansatte ser det gode i hverandre, og som er interessert i det enkelte barns utgangspunkt. Videre betyr det at vi er profesjonelle, vi har fokus på faglig kvalitet, ser muligheter og er åpne for å endre og utvikle oss. Vi er lekne ansatte som undrer og utforsker sammen med barna.  Ansatte som har humor og glede, og som har fokus på lek og vennskap. 

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng. 

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Barnehagens verdier skal bygge på Barnekonvensjonen. 

Mangfold

Vi har et mangfold av barn fra ulike nasjonaliteter og bakgrunner. Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes.  Mangfoldet i barnehagen handler om: forskjeller mellom grupper som barnehagebarna har sin tilhørighet i. De individuelle forskjellene som gjør alle barn til unike samfunnsmedlemmer. Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. 

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

1.4 Handlingsplaner

Andre nettressurser  

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene: