Årsplan Oserød barnehage

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.

Pedagogisk virksomhet

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse.

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten.

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål.

1.1 Kort om Oserød barnehage

Ikke lik, men unik- et godt sted å være , leke og lære”.

Barnehagen ligger sydøst på Nøtterøy i et lite trafikkert område. Som nærmeste nabo har vi Oserød skole, skog og fine turområder/friområder. Vi har kort vei til butikk.

 Vi har lyse lokaler med mange vinduer som gir gode lysforhold. Rommene er store og gir god romfølelse med mange muligheter. Felles kjøkken og allrom er lett tilgjengelig for alle avdelingene. Det er stor åpenhet og et godt samarbeid mellom avdelingene. Barna blir lett kjent med alle barn og voksne. 

Uteområdet er åpent, har busker og asfalterte sykkelstier, gress slette, haug, sandkasser og huske stativer og er tilrettelagt for ulike funksjonshemminger.

Hårkollen barnehage, Torød barnehage og Barnas have ligger ikke langt unna.

Oserød barnehage består av 5 avdelinger:

Reka, 13 barn fra 1-3

Krabba: 9 barn fra 1-3

Tangloppa: 20 barn fra 3-5

Kongekrabba: 20 barn fra 3-5

Sjøstjerna er en forsterket avdeling for barn med spesielle behov: 5 barn fra 1-5.

Sjøstjerna er for små grupper med barn som trenger ekstra hjelp og støtte. Avdelingen har rolige, fleksible og oversiktlige forhold, som gir barna gode utviklingsmuligheter. Her får de tett oppfølging av voksne med variert og relevant kompetanse. De har kompetanse i bla Norsk med tegn støtte, ASK, PODD, massasje terapi og EIBI. Det er også ansatt sykepleier og spesial pedagog. Avdelingen har faste rutiner, en oversiktlig hverdag, og et fast, stabilt personale som er samkjørt og har felles forståelse i møte med det enkelte barn.

Sjøstjerna har også tilknyttet fysio- og ergoterapeuter, og vi har et nært samarbeid med kompetansesentra - både statlige, fylkeskommunale og kommunale. Denne avdelingen ligger i sidebygningen, da disse barna ofte trenger rolige og skjermede omgivelser. Barna vil etter behov og utvikling ta del i aktiviteter og samvær på hovedhuset. Noen vil også kunne flytte over på de andre avdelingene dersom vi ser at de vil ha nytte av det.  Alle barn er en viktig del av barnehagen og har rett til daglig samvær og samspill med andre barn og voksne. Hvert barn har avdeling på hovedhuset de er tilknyttet og mye sammen med.

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Barnehagens verdier skal bygge på Barnekonvensjonen.

 Vi har et mangfold av barn fra ulike nasjonaliteter og bakgrunner. Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes. Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

Færder kommune har som overordnet mål at barn og unge i kommunen har en trygg og sunn oppvekst som gjør at alle får et voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

1.4 Handlingsplaner

Andre nettressurser

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene:

Handlingsplan for Færder barnehagene 2018-2021 Planen beskriver roller og ansvarsområder for barnehageeier, styrer, pedagogiskleder, barnehagelærer, øvrig personale assistent/fagarbeider, spesialpedagog og foresatte.