Søknad om utslippstillatelse

Utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og liknende, mindre enn 50 pe.

Utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og liknende er søknadspliktig, jf. forurensningsforskriften kapittel 12. Det må innhentes utslippstillatelse før etablering av nytt avløpsanlegg, og søkes om ny tillatelse ved økning av et eksisterende utslipp utover eksisterende rammer eller endring av type utslipp eller utslippssted.

Etablering/rehabilitering av mindre avløpsanlegg er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. For å få gyldig utslippstillatelse må det søkes om både utslippstillatelse etter forurensningsforskriftens kapittel 12, og tillatelse til byggetiltak etter plan- og bygningsloven. Utslippstillatelse skal innhentes før søknad om tillatelse til byggetiltak. 

Søknad om utslippstillatelse via Entreprenørportalen

Kommunen ønsker at søknaden om utslippstillatelse sendes inn av foretak via Entreprenørportalen. Foretak som ikke allerede er registrert som bruker av portalen kan registrere seg her. Foretaket får tilsendt en egen lenke som brukes for innlogging. Foretak som allerede er registrert, men ikke tidligere har sendt søknader til Færder kommune, kan be om tilgang til kommunen inne i portalen.

Utfylling av søknadsskjema

Tillatelse etter plan- og bygningsloven

Kvikkleire:

NVE har pålagt kommunene å ta hensyn til marin leire i kommuneplanen. Færders kommuneplan viser hensynssonen H310 Ras- og skredfare som en rød skravur i områder der det er antatt marin leire. I disse områdene er det høyere sannsynlighet for kvikkleire, og søkere må vise til at sikkerheten er ivaretatt. Da må søker sende inn en redegjørelse som garanterer sikkerheten til tiltaket – at den ikke forverrer nåværende situasjon. Kapittel 3 i NVEs veileder 2019/01 har en mal for hvordan dette kan utredes, steg for steg.

 Det pågår kartlegging av potensielle faresoner for områdeskred i kommunal regi. Resultatene legges ut fortløpende på denne siden.

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstiden for dispensasjonssøknader er 12 uker fra komplett søknad er mottatt av kommunen. I tilfeller der søknaden må på høring til Statsforvalteren, eller andre eksterne myndigheter, vil kommunens saksbehandlingstid settes på pause til myndighetens uttalelse er mottatt av kommunen. Behandling av utslippssøknaden starter først når eventuell søknad om dispensasjon er avgjort.

Utslippssøknad i samsvar med standardkravene i forurensningsforskriftens kapittel 12 behandles innen 6 uker. Dersom det søkes om unntak fra bestemmelser i lokal forskrift behandles søknaden uten ubegrunnet opphold, men behandlingen kan ta mer enn 6 uker.

Informasjon om saksbehandlingstid for byggesaken finnes her.

Lokal forskrift med veileder

Den lokale forskriften med veileder finner du her.