2 Innledning
Visjonen om null drepte og hardt skadde ligger til grunn for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. Siden 2010 er det satt etappemål for arbeidet mot nullvisjonen, og i NTP 2022-2033 heter det: «Innen 2030 skal det maksimalt være 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken, hvorav maksimalt 50 drepte. Ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050.»
Trafikksikkerhetsarbeid handler om å redusere risikoen for skader og ulykker blant alle trafikantgrupper i alle aldre. Vår trafikksikkerhetsplan skal ivareta de viktigste prioriteringene for å øke trafikksikkerheten i kommunen, og vårt arbeid skal være et bidrag for å nå de nasjonale målene. Kommunen har flere roller og oppgaver som innebærer at en direkte eller indirekte har mange muligheter til å bedre trafikksikkerheten, som:
- planmyndighet
- skole- og barnehageeier
- arbeidsgiver
- transportkjøper
- folkehelseaktør (ved å forebygge sykdom og skade hos innbyggerne)
- veieier.
Kommunens trafikksikkerhetsarbeid omfatter alle disse områdene.

I henhold til folkehelseloven og plan- og bygningsloven har kommunen et generelt ansvar for å forebygge skader og ulykker. Kommunen har ansvar for investeringer, drift og vedlikehold av det kommunale veinettet. Som veieier har kommunen et spesifikt ansvar for trafikksikkerhetstiltak på kommunale veier iht. veglova.
Trafikksikkerhetsplan for Færder kommune 2025 vil danne grunnlaget for videreføring av kommunens trafikksikkerhetsarbeid.
Kommunestyrets vedtak av 11.12.24.
2.1 Historikk
Denne planen er nr. 2 i rekken av trafikksikkerhetsplaner for Færder kommune. Den forrige planen utløp i 2023, men ble forlenget inntil ny plan forelå. Planene har vært et styringsverktøy for et målrettet trafikksikkerhetsarbeid i kommunen, og dette arbeidet videreføres og styrkes gjennom denne planen.
Etikk - Ett hvert menneske er unikt og uerstattelig. Vi kan ikke akseptere at et stort antall mennesker blir drept eller hardt skadd i trafikken hvert år.
Vitenskapelighet - Menneskets fysiske og mentale forutsetninger er kjent og skal ligge til grunn for utformingen av veisystemet. Kunnskapen om vår begrensede mestringsevne i trafikken og tåleevne i en kollisjon skal legge premissene for valg av løsninger og tiltak. Veitrafikksystemet skal lede trafikantene til en sikker atferd og beskytte dem mot alvorlige konsekvenser av normale feilhandlinger. Kunnskap om trafikksikkerhetsvirkninger skal legges til grunn ved prioritering av tiltak.
Ansvar – Trafikantene, myndighetene og andre som kan påvirke trafikksikkerheten, har et delt ansvar. Trafikantene har ansvar for sin egen atferd; de skal være aktsomme og unngå bevisste regelbrudd. Myndighetene har ansvar for å tilby et veisystem som tilrettelegger for mest mulig sikker atferd og beskytter mot alvorlige konsekvenser av normale feilhandlinger. Transportkjøpere og -tilbydere har ansvar for å legge til rette for sikker transport. Kjøretøyleverandørene og -produsentene har ansvar for å tilby, utvikle og produsere trafikksikre kjøretøy. Andre aktører, som for eksempel politiet og ulike interesseorganisasjoner, har også et ansvar innenfor sine områder for å bidra til at trafikksikkerheten blir best mulig.
Kilde: Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
2.2 Organisering av trafikksikkerhetsarbeidet i Færder kommune
Færder kommune rår over mange virkemidler, og spiller en sentral rolle i trafikksikkerhetsarbeidet. Kommunen har ansvar for de kommunale veiene, både når det gjelder planlegging, bygging, utvikling og vedlikehold.
Barnehagene, skolene, kultur- og helsesektorene har en svært viktig oppgave når det gjelder trafikantrettede tiltak som informasjon og opplæring.
Kommunen som planmyndighet har en viktig rolle i å påse at trafikksikkerheten ivaretas i alle arealplaner, sørge for nødvendig planlegging av trafikksikkerhetstiltak på kommunal veier og være pådriver ovenfor fylke for å få bygget gang- og sykkelveier og andre trafikksikkerhetstiltak langs fylkesveiene.
Kommunen som arbeidsgiver har utarbeidet retningslinjer for ansattes ferdsel i trafikken. Alle ansatte i Færder kommune skal være gode forbilder i trafikken.
Teknikk og miljø forvalter alt som har med kommunale veier og gs-veier å gjøre. Seksjonen har ansvaret for å gjennomføre trafikksikkerhetstiltak på kommunal vei. Eksempler på tiltak er etablering av gang- sykkelveier, fartsdempende tiltak, skilting, belysning, etablering av krysningspunkter, gangfelt m.m. Drift og vedlikehold er en viktig del av praktisk trafikksikkerhetsarbeid for seksjonen.
Hovedutvalget for Teknikk og Miljø er kommunens trafikksikkerhetsutvalg. Eksempler på saker som behandles av utvalget er trafikksikkerhetsplaner, søknader om tilskudd til regulering og bygging av gs-veier, høringsuttalelser som gjelder trafikksikkerhetstiltak i fylke og regulering/bygging av gs-veier.
Kommunen har en tverrsektoriell trafikksikkerhetsgruppe hvor drift- og anleggsseksjonen har hovedansvaret. Gruppa består i tillegg av ansatte fra kommuneutvikling (plan), oppvekst og kunnskap (skole/barnehage), folkehelsekoordinator, kultur (idrett-, lag og velforeninger) og barne- og ungdomsrepresentanten.