Trafikksikkerhetsplan 2025–2028

6 Kommunale tiltak

I Nasjonal Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025 er det satt mål for tilstandsutvikling innenfor 15 områder der tilstandsendringer er av vesentlig betydning for utviklingen i antall drepte og hardt skadde:

Innsatsområde: fart

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

Innen 2026 skal 72 prosent av kjøretøyene overholde fartsgrensen (2021 = 60,1 prosent).

Innsatsområde: rus

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

Innen 2026 skal maksimalt:

  • 0,1 prosent av trafikkarbeidet utføres under påvirkning av alkohol over 0,2 promille (2016/2017 = 0,2 prosent).
  • 0,4 prosent av trafikkarbeidet utføres under påvirkning av narkotika over straffbarhetsgrensen (2016/2017 = 0,7 prosent).

Innsatsområde: beltebruk og riktig sikring av barn

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

Innen 2026 skal:

  • 98,5 prosent av alle førere og forsetepassasjerer i lette biler bruke bilbelte (2019 = 97,4 prosent).
  • 95 prosent av alle førere i tunge godsbiler bruke bilbelte (2019 = 86,5 prosent) 75 prosent av alle barn i alderen 1–3 år være sikret bakovervendt når de sitter i bil (2021 = 65 prosent).
  • 85 prosent av alle barn i alderen 1-8 år være riktig sikret i bil (2021 = 82 prosent).

Innsatsområde: Uoppmerksomhet

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 vil aktørene fortsette og videreutvikle arbeidet for å få ned antall ulykker som skyldes uoppmerksomhet på grunn av distraksjon.

Innsatsområde: barn 0–14 år

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 skal det være minst to år uten omkomne barn i trafikken i alderen 0–14 år. I samme periode skal det i gjennomsnitt ikke være mer enn 15 drepte og hardt skadde barn per år.

Innsatsområde: ungdom og unge førere

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 skal gjennomsnittlig risiko for bilførere i alderen 18 og 19 år å bli drept eller hardt skadd være 25 prosent lavere enn gjennomsnittet for årene 2018 og 2019.

Innsatsområde: eldre trafikanter

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 skal gjennomsnittlig risiko for:

  • Bilførere i aldersgruppen 75+ å bli drept eller hardt skadd være 25 prosent lavere enn i årene 2018 og 2019 (per kjørte km).
  • Fotgjengere i aldersgruppen 75+ å bli drept eller hardt skadd være 25 prosent lavere enn i årene 2018 og 2019 (per gåkm).

Innsatsområde: gående og syklende

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 skal gjennomsnittlig risiko for:

  • Fotgjengere å bli drept eller hardt skadd være 25 prosent lavere enn i årene 2018 og 2019 (per gåkm).
  • Syklister å bli drept eller hardt skadd være 25 prosent lavere enn i årene 2018 og 2019 (per sykkelkm)

Innen 2026 skal:

  • 75 prosent av syklistene bruke sykkelhjelm (2019 = 65,9 prosent).
  • 53 prosent av fotgjengerne bruke refleks på belyst vei i mørke (2021 = 46 prosent).

Innsatsområde: motorsykkel og moped

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 skal

  • gjennomsnittlig risiko for å bli drept eller hardt skadd på henholdsvis moped, lett motorsykkel og tung motorsykkel være 25 prosent lavere enn i perioden 2017-2020 (per personkm).

Innsatsområde: godstransport på vei

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I 2026 skal minst 30 prosent av alle godskjøretøy med tillatt totalvekt > 3,5 tonn og minst 45 prosent av alle varebiler med tillatt totalvekt ≤ 3,5 tonn hverken ha 2er eller 3er feil ved periodisk kjøretøykontroll. (2020 = 27,1 prosent > 3,5 tonn og 39,5 prosent ≤ 3,5 tonn).

Innsatsområde: møteulykker og utforkjøringsulykker

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

  • Innen 1/1-2028 skal 60 prosent av trafikkarbeidet på riksveier med fartsgrense 70 km/t eller høyere foregå på møtefrie veier (1/1- 2021 = 53,3 prosent).
  • Det skal gjennom en systematisk tilnærming arbeides for å redusere risikoen for alvorlige utforkjøringsulykker på riksveier og fylkesveier.

Innsatsområde: drift og vedlikehold

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

I planperioden 2022–2025 vil veieierne beholde og videreutvikle det daglige trafikksikkerhetsfokuset i kjerneoppgavene innen drift og vedlikehold.

Innsatsområde: bruk av ny teknologi i trafikksikkerhetsarbeidet

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

Norge skal ligge langt framme innenfor intelligente transportsystemer, der vei- og kjøretøyteknologi inngår, og tilgjengelige systemer som bedrer trafikksikkerheten er tatt i bruk. På førersiden skal opplæring være tilpasset ny teknologi.

Innsatsområde: trafikksikkerhetsarbeid i offentlige og private virksomheter

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

Innen 1/1-2026 skal:

  • Minst 200 kommuner være godkjent som Trafikksikker kommune (31/12-2021 = 130 kommuner + 1 bydel (i Oslo)).
  • Et flertall av fylkeskommunene være godkjent som Trafikksikker fylkeskommune (31/12-2021 = 2 fylkeskommuner).
  • Det finnes og være tatt i bruk verktøy for organisatorisk trafikk- sikkerhetsarbeid som er relevante for alle private virksomheter der ferdsel i veitrafikken er en sentral del av virksomheten.

Innsatsområde: arbeid for å styrke kunnskapsgrunnlaget

Tilstandsmål/tilstandsformulering:

  • Det skal foreligge oppdatert og ny kunnskap som gjør oss i stand til å gjøre gode prioriteringer for å sikre en reduksjon i drepte og hardt skadde i samsvar med ambisjonsnivået i NTP 2022-2033.
  • Det skal være etablert et system for skaderegistrering som blant annet bidrar til at det i NTP 2026–2037 kan settes en ambisjon for reduksjon i drepte og hardt skadde basert på det reelle omfanget.
  • Det skal foreligge oppdaterte beregningsverktøy som grunnlag for prioriteringer gjeldende fra og med 2026.

I det følgende anføres kommunens tiltak for å bidra til å nå de nasjonale tilstandsmålene jf. lista over (kap. 7.1-7.15), i tillegg til aktuelle fysiske trafikksikkerhetstiltak (kap. 7.16):

6.1 Fart

Kommunen skal:

  • som arbeidsgiver påvirke sine ansatte i tjeneste til å opptre med minst mulig risiko i trafikken.
  • forankre sine retningslinjer for tjenestereiser i alle sektorer.
  • fortsatt ha trafikksikkerhet som årlig tema i kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU).
  • stille krav til samarbeidspartnere om trafikksikker adferd (transporttjenester og vei og vedlikeholdstjenester) ved kjøp av transporttjenester som innarbeides i anbudsdokumentene.
  • gjennomføre kurs/gi opplæring for alle ansatte i trafikksikkerhet og HMS.

6.2 Rus

Kommunen skal:

  • arbeide aktivt for å forhindre at ansatte er påvirket av legale eller illegale rusmidler i tjenesten.
  • fortsette samarbeidet med alkovett organisasjonen Av-og-til og politiet.

6.3 Beltebruk og riktig sikring av barn

Kommunen skal:

  • alltid velge busser med godkjent belteløsning ved leie av busser til transport i kommunal regi.
  • i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte bruker sikkerhetsbelte ved transport i tjeneste. Dette gjelder både bil og buss.
  • gjennom helsestasjonenes virksomhet ha økt søkelys på temaet barn i bil, og spesielt at barna skal sitte sikret bakovervendt i bil til de er minst fire år.
  • i kommunale barnehager gjennomføre tiltak for å øke oppmerksomheten på sikring av barn i bil.
  • oppfordre til at også private barnehagene følger ovennevnte tiltak.

6.4 Uoppmerksomhet

Kommunen skal:

  • i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte i minst mulig grad bruker utstyr som tar oppmerksomheten fra føreren.
  • i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at det i størst mulig grad skal unngås å bruke mobiltelefon under kjøring. Om dette er nødvendig skal det brukes godkjent fastmontert utstyr.
  • I retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte i størst mulig grad rygger inn på parkeringsplasser.
  • ved inngåelse av avtaler/anbud stille krav til trafikksikkerhet.

6.5 Barn (0–14 år)

Kommunen skal:

  • vurdere rett til skoleskyss i henhold til bestemmelser for særlig farlig eller vanskelig skolevei.
  • arbeide for trafikksikre soner rundt skolene, som blant annet innebærer tiltak knyttet til holdninger og adferd til både barn og voksne.
  • legge til rette for at flere kan sykle eller gå til skolen.
  • oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager.
  • påvirke til at private barnehager skal være godkjent som Trafikksikker barnehage.
  • påvirke private skoler til å få godkjenning som Trafikksikker skole.
  • oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager.
  • sørge for at ansatte i barnehager og skoler har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre god
    trafikkopplæring i tråd med gjeldende rammeverk.
  • stimulere lag og foreninger til at barn og ungdom sikres best mulig og at voksne som transportører kjører med lavest mulig risiko til og fra fritidsaktiviteter.
  • stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet, blant annet ved å organisere samkjøring.
  • i samarbeid med elevenes foresatte ha fokus på trafikksikkerhet og forebygging av ulykker, og dette skal inngå i årsplaner.
  • sørge for god sykkelopplæring i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet.
  • ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet i barnehager og i skolen.

6.6 Ungdom og unge førere

Kommunen skal:

  • sørge for nødvendig kompetanse for å tilby valgfaget trafikk på ungdomstrinnet.
  • tilby trafikalt grunnkurs som en del av valgfag trafikk.
  • stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet.
  • fremme saker om trafikksikkerhet for kommunens ungdomsråd.
  • sørge for at kommunens ungdomsråd gis kompetanse om trafikksikkerhet.
  • ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet på ungdomstrinnet.

6.7 Eldre trafikanter

Kommunen skal:

  • legge til grunn universell utforming ved fysisk utforming av veier og gangfelt for å ivareta eldre trafikanter og trafikanter med funksjonsnedsettelser.
  • stimulere pensjonistforeninger til å innlemme tema trafikksikkerhet i sin virksomhet.
  • legge til rette for at trafikksikkerhet blir tema i kommunens eldreråd.

6.8 Gående og syklende

Kommunale skal:

  • årlig sette søkelys på betydningen av at syklister og fotgjengere bruker personlig sikkerhetsutstyr i trafikken, eksempelvis sykkelhjelm og refleks.

6.9 El-sparkesykkel

Kommunen skal:

  • opprette dialog med tilbyderne av el-sparkesykler i Tønsberg for å utarbeide kjøreregler for utleie og innhenting av hensatte og feilparkerte el-sparkesykler.

6.10 Drift og vedlikehold

Kommunen skal:

  • beholde og videreutvikle det daglige trafikksikkerhetsfokuset i kjerneoppgavene innen drift og vedlikehold.

6.11 Bruk av ny teknologi i trafikksikkerhetsarbeidet

Kommunen skal:

  • vurdere krav om automatisk nødbrems, feltskiftevarsler og fotgjengervarsel i anbud ved kjøp/leasing av nye kommunale kjøretøy.

6.12 Trafikksikkerhetsarbeid i offentlige og private virksomheter

Kommunen skal:

  • være godkjent som Trafikksikker kommune.

6.13 Arbeid for å styrke kunnskapsgrunnlaget

Kommunen skal:

  • i tillegg til oversikt over offentlig ulykkesstatistikk, belyse trafikksikkerhetssituasjonen med supplerende/andre opplysninger som f.eks. observert adferd og bruk av kjøretøy i kommunen.

6.14 Bedre sikkerheten ved avfallsinnsamling

Kommunen skal:

  • i samarbeid med Vesar videreføre prosjektet som startet i 2022 med å øke trafikksikkerheten knyttet til avfallsinnsamlingen.
  • gjennomføre fartsreduserende tiltak på veinettet etter fastsatte kriterier
  • ha særlig oppmerksomhet rettet mot skolevei og trafikksikre soner rundt skolene.

6.15 Fysiske tiltak, kommunale veier

Kommunen skal:

  • gjennomføre fysiske trafikksikkerhetstiltak på veinettet jf. vedlegg «liste over mindre TS-tiltak».
  • gjennomføre fysisk tilrettelegging for gående og syklende jf. vedlegget manglende gs-veier.

6.16 Fysiske tiltak, fylkesveier

Kommunen skal:

  • Være en pådriver ovenfor fylke for å få bygget gang- og sykkelveier og andre trafikksikkerhetstiltak langs fylkesveiene. Det er et politisk flertall for å påvirke fylkeskommunen til gjennomføring av den planlagte veien via Kjæreskogen på Tjøme.