Trafikksikkerhetsplan 2025–2028

4 Ulykkessituasjonen/-utviklingen i Færder kommune

Ulykker og skader i trafikken påfører menneskene som rammes store lidelser. De er også svært kostbare for samfunnet. Helse- og omsorgstjenestene i kommunene må ta store deler av regningen. Det lønner seg derfor å forebygge.

De nasjonale tallene for antall omkomne i veitrafikkulykker går nedover. Antall hardt skadde har imidlertid ikke hatt like stor nedgang. De siste årene før 2021 ligger tallet for omkomne og hardt skadde i vegtrafikkulykker i Norge på rundt 700 årlig. Av disse omkom om lag 100 personer. De nasjonale målene er å redusere dette antallet til maksimalt 350 innen 2030, altså en halvering av dagens nivå, i tråd med etappemålene mot nullvisjonen.

En rapport utgitt av Trygg Trafikk viser at dekningsgraden for registrering av meget alvorlige og alvorlig ulykker bare er 37 %, og for lettere grad av skade bare er 15 %. På den bakgrunn er det grunn til å anta at disse tallene reelt sett er mye høyere.

I tillegg til de alvorligste trafikkulykkene skjer et høyt antall skader på veiene som ikke inngår i den offisielle ulykkesstatistikken fordi de ikke blir rapportert til politiet. Dette gjelder spesielt for eneulykker med myke trafikanter.

4.1 Trafikksikkerhetsutfordringer i kommunen

I februar 2024 ble skoler, barnehager, lag og velforeninger i Færder kommune invitert til å komme med innspill til trafikksikkerhetsplanen.

Samtlige skolekretser har kommet med innspill til trafikksikkerhetsplanen. Innspillene har kommet fra enkelte klassetrinn, elevråd, FAU og skolen selv.

Disse innspillene, samt innspill kommunen mottar ellers i året, viser at Færder har følgende utfordringer:

Bilde av bilder som står parkert ved sykkelstativ og på fortauet. - Klikk for stort bilde

Foreldre-/foresatte kjøring til skolen

Innspillene viser at 4 av 7 barneskoler og 2 av 3 ungdomsskoler har store trafikale utfordringer når skolen starter og slutter. Mange foreldre kjører barna og ungdommene sine til skolen og skaper farlige situasjoner. Trafikkmålinger kommunen har foretatt viser at foreldre ofte overskrider fartsgrenser på skoleveien. Barn/ungdommer som blir kjørt nesten helt frem til skoledøra mister verdifull trafikkerfaring. Trafikkerfaring er svært viktig for å bli selvstendige trafikanter.

Elevrådsleder Emil Schultz Blom ved Labakken skole sa det kort og greit:
«Vi har jo rett på trygg skolevei. Det er jo foresatte som gjør den utrygg ved å kjøre for fort. Ikke greit, bare veldig teit».

Høye hekker – dårlig sikt

Trær, hekker og annen vegetasjon som vokser ut av proporsjoner er en utfordring i Færder kommune. Vi vet at manglende sikt er skyld i mange ulykker. Flere av innspillene viser til steder i kommunen som dette er et problem.

Fremkommelighet for søppelbilene og andre store kjøretøy

Manglende eller liten snuplass som gjør at kjøretøyene må rygge. Trange, smale veier med høye hekker, parkerte biler, båter, hengere o.l. gjør mange steder svært uoversiktlige.

Høy fart - følelsen av utrygghet

Kommunen får jevnlig henvendelser om kjøretøy som ikke overholder fartsgrensen og ønske om fartsreduserende tiltak/fartshumper.

El-sparkesykler – villparkering

Det er registrert økende tilfeller av hensatte el-sparkesykler fra utleieforetak.

Rygging ut fra parkeringsplasser

Alvorlige ulykker skjer på parkeringsplasser med biler som rygger ut. Små barn er særlig utsatte.

Manglende gs vei, primært langs fylkesvei

Kommunen har et godt utbygd nett av fortau/gang- og sykkelveier, men det gjenstår en del viktige strekninger, spesielt langs fylkesveiene. Dette er spesielt økonomiske utfordrende.

Varierende trafikkmengde – sommer/vinter

Det er en utfordring at trafikken i Færder kommune mangedobles mange steder i sommermånedene. Spesielt merkbart på Tjøme, Brøtsø og Hvasser.

Gangfelt-ikke et trafikksikkerhetstiltak

Veldig mange ønsker seg gangfelt på steder hvor kriteriene ikke er til stede. Det er utfordrende å få forståelse for at gangfelt ikke er et trafikksikkerhetstiltak.

Trafikkutfordringer løses med fysiske tiltak

Innspillene viser at de fleste fremdeles mener at trafikkutfordringer bør løses med fysiske tiltak som gangfelt, humper og fortau. Det er en utfordring å få alle til å ta sin del av ansvaret for trafikksikkerheten.

4.2 Analyse av ulykkene i årene 2014–2023

I løpet av 10-års perioden fra 2014-2023 har det skjedd til sammen 116 politirapporterte personskadeulykker i Færder. Disse 116 ulykkene medførte at 139 mennesker ble skadet, hvor av 10 ble hardt skadd og 4 ble drept.

3 av de 4 drepte var myke trafikanter. 8 av 10 hard skadde var myke trafikanter. Mens mer enn halvparten av de lettere skadde var i bil.

Hvor skjer ulykkene?

  • 86 % av trafikkulykkene i Færder skjer på fylkesvei
  • 11 % på kommunal vei
  • og resterende 3 % skjer på privat/ukjent vei

Trafikkulykker 2014–2023

Skadegrad og vei
Trafikkulykker 2014–2023
Skadegrad Fylkesvei Kommunal vei Privat vei Ukjent Sum
Drept 1 2 1 0 4
Hardt skadd 10 0 0 0 10
Lettere skadd 108 13 2 2 125
Sum 119 15 3 2 139
Prosent 86 11 2 1 100
Trafikkulykker, Nøtterøy. Kilde: Statens vegvesen. - Klikk for stort bildeTrafikkulykker, Nøtterøy. Kilde: Statens vegvesen.
Trafikkulykker, Tjøme. Kilde: Statens vegvesen. - Klikk for stort bildeTrafikkulykker, Tjøme. Kilde: Statens vegvesen.

Når trafikkmengden øker, øker antall trafikkulykker. For Færder betyr det at jo nærmere kommunegrensen til Tønsberg vi kommer jo flere ulykker. Kartutklippene, hentet fra Statens vegvesen, viser dette tydelig.

Hva slags type ulykke skjer?

Det skjer flest ulykker med personbil, men de fleste alvorlig skadde/drepte er myke trafikanter. Myke trafikanter er selvsagt mer utsatt når ulykker først skjer.

Trafikkulykker 2014–2023

Skadegrad og enhetstype
Trafikkulykker 2014–2023
Skadegrad Fotgjenger og sykkel Moped og MC Bil for person transport Annet Sum
Drept 3 0 1 0 4
Hardt skadd 8 0 2 0 10
Lettere skadd 35 18 66 2 125
Sum 46 18 69 2 139
Prosent 33 13 50 1 100

Hvem rammes i ulykken?

Diagrammet under viser at det først og fremst er fører av personbiler som skades i trafikken i Færder, men også mange syklister skades i trafikken. Det er et betenkelig med tanke på nullvekstmålet – målet om at økt trafikk skal tas med gange, sykkel eller kollektiv.

I perioden 2014–2023 ble 17 fotgjengere skadet i Færder trafikken. Så mange som 7 av de 17 ble påkjørt i et gangfelt. Det er et veldig høyt tall med tanke på hvor mange andre steder enn i et gangfelt det er mulig å krysse en vei. Plassering av nye gangfelt må derfor vurderes nøye og fjerning av gangfelt kan være et trafikksikkerhetstiltak.

Diagrammet viser at det først og fremst er fører av personbiler som skades i trafikken i Færder, men også mange syklister skades i trafikken. - Klikk for stort bildeDiagrammet viser at det først og fremst er fører av personbiler som skades i trafikken i Færder, men også mange syklister skades i trafikken.

Tabellen under viser hvordan ulykkene fordeler seg etter alder.

Trafikkulykker 2014–2023

Skadegrad og alder
Trafikkulykker 2014–2023
Aldersgruppe 5-årig Drept Hardt skadd Lettere skadd Sum
0–4 år 0 0 1 1
5–9 år 0 0 2 2
10–14 år 1 0 8 9
15–19 år 0 0 29 29
20–24 år 1 0 15 16
25–29 år 0 1 6 7
30–34 år 0 0 6 6
35–39 år 0 2 7 9
40–44 år 0 2 2 4
45–49 år 0 0 8 8
50–54 år 0 0 8 8
55–59 år 0 1 7 8
60–64 år 0 3 6 9
65–69 år 0 0 6 6
70–74 år 0 0 6 6
75–79 år 1 0 4 5
80–84 år 0 1 2 3
85–89 år 0 0 1 1
90 år eller mer 1 0 1 2
Sum 4 10 125 139

Ved sammenligning av de to siste 5 årsperiodene 2014–2018 og 2019–2023 ser utviklingen for lettere skadde slik ut:

Utviklingen for lettere skadde i årsperiodene 2014–2018 og 2019–2023. - Klikk for stort bildeUtviklingen for lettere skadde i årsperiodene 2014–2018 og 2019–2023.

De fleste trafikkulykkene medfører lettere skade. De fleste med lettere skadde er i aldersgruppen 15–19 år. Vi ser at det har vært en nedgang i antall skadde i denne gruppen i den siste 5 års perioden, men det er en aldersgruppe det er viktig til å følge med på.

Skadegrad og år - Klikk for stort bildeSkadegrad og år

Grafen over med lettere skadde viser en positiv utvikling fra år 2014 til 2020. I 2021 økte antall skadde før den igjen peker i riktig retning. En forklaring kan være at det i 2020 var mindre trafikk og dermed mindre kjøreerfaring på grunn av koronaen.

Drepte og hard skadde har små variasjoner fra år til år da disse tallene heldigvis er svært lave. Selv om tallene er lave, er det ikke akseptabelt at noen skal dø eller bli hard skadet i trafikken.

Tallene er hentet fra trine.atlas.vegvesen.no.