Program for folkehelsearbeid i Færder kommune 2017–2022 - Evalueringsrapport

3 Hva ville Forebyggende helsetjenester?

I det følgende er det beskrivelser av bakgrunn, målsetting og rammer for aktiviteten som evalueres. Det er avslutningsvis en kort beskrivelse av begrepet «tjenestedesign» som handler om hvordan man tar stemmene til de det gjelder inn i utvikling av tjenester, og er derfor, som nevnt, relevant i vårt arbeid.

3.1 Bakgrunn for tiltaket og målsetting

Ledelsen i forebyggende helsetjenester tok initiativ til tiltaket i 2022. Forebyggende helsetjenester til tilbud til barn, unge og foresatte i kommunen. I tjenesten ligger helsestasjonen, skolehelsetjenesten, ungdomshelsestasjonen og jordmortjenesten.  Videre er det tilbud om fysio- og ergoterapi og psykisk helseteam for barn og unge, samt ulike kurs, grupper og vaksinering.

Tjenesten har over år fulgt opp barn og unge med funksjonsnedsettelser og deres foresatte. Ledelsen og ansatte ønsket en prosess der stemmene til de som mottar tjenester kom frem. Denne kunnskapen er sentral i evalueringsarbeid og i en kunnskapsbasert praksis. Gruppen som bidro med innspill gjorde dette samlet og rådene er til tjenesten som helhet, det vil si at vi her snakker om kollektiv medvirkning til forskjell fra individuell medvirkning.

Når man inviterer til medvirkningsprosesser, er forankring i ledelse og organisasjon helt sentralt.  Felles forståelse av hensikten med involvering og hva innspillene skal brukes til er nødvendige avklaringer som må gjøres for at tiltaket skal oppleves nyttig av alle parter. I dette tilfelle ønsket ledelsen innspill som skulle brukes til å forbedre tilbudet til målgruppen.

Når utfordringer løses sammen med de det det gjelder, har man gode muligheter for å organisere tilbud og tjenester ut ifra deres behov, og ikke systemets. Vi snakker her om tjenestedesign der prinsippene er at vi involverer de det gjelder og at deres behov er i sentrum, at arbeidet har fokus på helheter og at informasjon forenkles og visualiseres for å skape felles forståelse og god dokumentasjon. Evaluering er viktig underveis i slike prosesser. (idekatalogen.pdf (ks.no)).

Et av målene i folkehelseprosjektet som helhet var som nevnt å videreutvikle virksomhetene for barn og unge slik at de i større grad oppleves som trygge og nyttige for de som benytter dem. Færder ønsket å bygge en struktur for medvirkning der innbyggernes stemmer er med i utviklingen av virksomhetene i på oppvekstfeltet, på lik linje som forskning og ansattes erfaring. Gjennom prosjektperioden har Færder fått en rekke erfaringer, og det er en av disse vi ønsker å redegjøre for her.

Foresatte til barn i alderen 6-17 år deltok i prosessen som bestod av planlegging, en fasilitert samling med foresatte, oppsummering og presentasjon av innspillene til de ansatte i tjenesten.

3.2 Tjenestedesign

Kommuner møter i økende grad komplekse utfordringer uten kjente løsninger. Innovasjon, samskaping og tjenestedesign er tilnærminger hvor innbyggeren settes i sentrum og systematisk involveres i utviklingen av tjenestene i kommunen. Ved å ta barn unge og voksne sine stemmer på alvor tvinges organisasjonen til å tenke nytt og annerledes. Tjenestedesign handler om å utvikle nyttige tjenester som organiseres ut ifra innbyggernes behov (Tjenestedesign - KS)

Tekstplakat som tar for seg Tjenestedesing og viktige prinsipper. - Klikk for stort bilde

Folkehelseprosjektet i Færder har utviklet tiltak sammen med ansatte og innbyggere i kommunen. Etter fire år og i fasen som handler om evaluering og oppsummering ser vi at måten vi har jobbet på ligger innenfor det som beskrives som tjenestedesign. For å gjøre prosjektets erfaring tilgjengelig, søkbart og relevant for flest mulig har vi valgt å benytte er allerede etablert begrep som flere har et forhold til. I det følgende vil prinsippene knyttes opp mot vår erfaring.