Frivillighetsstrategi 2023-2027

  1. 1 Innledning
  2. 2 Begrepsavklaringer
  3. 3 Grunnleggende prinsipp for arbeid med frivillighet i Færder kommune
  4. 4 Mål og måloppnåelse
    1. 4.1 Hovedmål
    2. 4.2 Satsningsområder
    3. 4.3 Måloppnåelse og veivalgenes målbarhet
  5. 5 Forankring
    1. 5.1 Internasjonalt
    2. 5.2 Nasjonal forankring
    3. 5.3 Fylkeskommunal forankring
    4. 5.4 Lokal forankring
      1. 5.4.1 Anleggsplan
      2. 5.4.2 Helhetlig plan for oppvekst
    5. 5.5 Medvirkning til utarbeidelse av frivillighetsstrategien
  6. 6 Status
    1. 6.1 Status på de tre satsningsområdene
      1. 6.1.1 Vekst og utvikling
      2. 6.1.2 Samarbeid og kommunikasjon
      3. 6.1.3 Frivillighet som supplement til kommunale tjenester
    2. 6.2 Frivillighetens år 2022
      1. 6.2.1 Frivilligbørs en samskapningsarena
    3. 6.3 Status i frivilligheten i Færder
  7. 7 Status på sektor og enhetsnivå i Færder kommune
    1. 7.1 Administrasjon, kultur og levekår
      1. 7.1.1 Kulturenheten, Færder Frivilligsentral, biblioteket og kulturhus
      2. 7.1.2 Idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet
      3. 7.1.3 Service- og kommunikasjonssenteret
      4. 7.1.4 Integrering og inkluderingsarbeid
    2. 7.2 Helse og omsorg
      1. 7.2.1 Institusjoner og Hjemmetjeneste
      2. 7.2.2 Sjølystsenteret
    3. 7.3 Oppvekst
      1. 7.3.1 Frivillighet i skolen
      2. 7.3.2 Frivillig innsats fra foresatte
    4. 7.4 Teknikk og miljø
      1. 7.4.1 Drift og anlegg, Eiendomsforvaltningen og Kommuneutvikling
  8. 8 Handlingsplan for Færder kommunes frivillighetsstrategi
    1. 8.1 Hovedmål
    2. 8.2 Satsningsområde 1: Vekst og utvikling
    3. 8.3 Satsningsområde 2: Samarbeid og kommunikasjon
    4. 8.4 Satsningsområde 3: Frivillighet som supplement til kommunale tjenester
  9. 9 Vedlegg: bildegalleri

6 Status

6.1 Status på de tre satsningsområdene

6.1.1 Vekst og utvikling

Siden den første frivillighetsstrategien ble vedtatt har Færder kommune ansatt Rådgiver frivillighet i 100% stilling og organisert et frivillighetsteam som jobber tverrfaglig med frivillighet i Færder. Forum for frivillighet er etablert, og avholdes 2-4 ganger i året som tema- og dialogbaserte samlinger mellom kommunen og frivilligheten. Færder Frivilligsentral har blitt et ressurssenter for frivillighet og har gjennomgått stor vekst og utvikling.

Frivilligheten i Færder er inkluderende, men det finnes et potensiale for å bygge tydeligere rammeverk for et mer inkluderende foreningsliv.

6.1.2 Samarbeid og kommunikasjon

Færder kommune har et omfattende og variert samarbeid med frivilligheten. De fleste krysningspunktene med frivillighet finner man i kultur-, helse- og oppvekstsektoren, samt deltakelse inn mot lokaldemokratiet.

I 2022 ble Frivilligbørs etablert. Frivilligbørs er en koblingsarena mellom frivilligheten, det offentlige og næringslivet som arrangeres årlig i samarbeid med Tønsberg kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Siden 2018 har antallet skriftlige avtaler mellom Færder kommune og frivilligheten økt, og det er gjort et arbeid med å revidere eldre avtaler. Færder kommune har skriftlige avtaler med frivilligheten som omfatter skjøtsel av stier, løyper, anlegg og verneverdige bygg og eiendommer, samt avtaler om bistand til beredskap i forbindelse med arrangement og humanitære kriser, samt som supplement til andre lovpålagte kommunale oppgaver.

Kulturenheten i Færder kommune forvalter tilskudd til arrangement, prosjekter, strømrefusjon og deltakelse i fritidsaktiviteter, samt medlemstilskudd som er frie midler til bruk for organisasjonene. Tilskuddsordningene har som mål å fremme frivillig aktivitet og deltakelse i frivillighet og fritidstilbud. Rammene for tilskuddsordningene er økt siden vedtaket av frivillighetsstrategien i 2018, samt at kommunen har fått innvilget prosjektmidler fra Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet for å utvikle Færder Fritidskasse med mål om å få opp andel barn og unge som deltar i fritidsaktiviteter.

Færder kommune har siden 2018 kjøpt inn en lag- og foreningsmodul som gir mulighet til frivilligheten å promotere seg på kommunens hjemmeside og som kan brukes av innbyggere til å hente ut nyttig informasjon om lag og foreninger og fritidstilbud. Verktøyet brukes også til å effektivisere kommunikasjon mellom lag og foreninger og kommunen. I tillegg kjøpte kommunen i  2018 et nytt bookingsystem som brukes i forbindelse med utleie av kommunale lokaler. Bruken av systemet utvikles stadig og favner både kommunale lokaler og frivillighetens lokaler som de selv ønsker å leie ut. Skifte av system har effektivisert bookingen, synliggjort muligheter for leie og økt volumet av utleie av kommunale lokaler.  

6.1.3 Frivillighet som supplement til kommunale tjenester

Færder kommune har siden den første frivillighetsstrategien ble vedtatt implementert bruken av applikasjonsverktøyet Nyby. Nyby administreres av Færder frivilligsentral og frivillighetsteamet og brukes både av Helse, Oppvekst, Administrasjon, kultur og levekår og frivillige organisasjoner til ulike formål for å kunne supplere kommunens lovpålagte oppgaver og til å administrere frivillige oppdrag for å møte behov i organisasjonene.

Nyby er Færder kommunes samhandlingsverktøy for formidling av behov for frivilligbistand hos innbyggere, her kobles behovene opp mot kvalifiserte frivillige som er klare til å bidra med sine ressurser.  Nyby brukes også av frivillige organisasjoner som ønsker å samarbeide om å løse de overnevnte behovene hos innbyggerne i Færder, og er også en samhandlingsarena dere ulike organisasjoner kan samhandle på tvers til det beste for lokalsamfunnet.

Antall kvalifiserte frivillige i april 2023 er 130.  Disse er kvalifisert gjennom Færder Frivilligsentral, som jevnlig gjennomfører systemopprydning i Nyby slik at inaktive brukere blir fjernet. Totalt i alle enheter registrert inn i Nyby i 2023 er det 500 medlemmer. Det er fortsatt et stort ubrukt potensiale i applikasjonsverktøyet, og dette vil få fokus i rullert handlingsplan.

Under pandemien gjorde Færder kommune seg viktige erfaringer i forhold til grenseoppgangene mellom lovpålagte kommunale tjenester og hva frivilligheten kan bidra til for å løse utfordringer i lokalsamfunnet. Dette er erfaringer som tas inn i det videre arbeidet for å tilrettelegge for at frivilligheten skal kunne nå sitt potensial som supplement til kommunale tjenester i Færder. 

Færder kommune hadde under pandemien bistand fra frivillige til alt fra å være vertskap i turområdene våre til handlehjelp og smittevernvakter og en enorm dugnadsinnsats ble gjennomført i forbindelse med vaksinering. Aktiviteter for barn og unge fant nye former og frivilligheten gjorde en stor innsats for å skape fellesskap og tilhørighet i en tid der mye var nytt og annerledes.

Frivilligheten var også sterkt involvert i arbeidet med å ta imot flyktninger fra Ukraina. Her bidro frivilligheten med alt fra å være beredskap på det midlertidige mottakssenteret i kommunen til å lage mat, sortere tøy og sørge for åpne dører på Færder Frivilligsentral. I begge disse krisene var frivilligheten det supplementet til kommunale tjenester som gjorde at brukerne fikk et bedre tilbud.

6.2 Frivillighetens år 2022

Frivillighetens år 2022 skulle feire Norges viktigste lagarbeid og var forankret i regjeringens Frivillighetsmelding. Målsetningen for året var å synliggjøre frivilligheten og verdien av en frivilligsektor.  Verdien av frivillighet er en arena for samfunns- og demokratideltagelse; når alle bidra med sin ressurs, skaper vi nærmiljøet vårt.

I Færder kommune inviterte frivillighetsteamet alle lag, foreninger, frivilligsentralen, politikere og andre samarbeidspartnere til å synliggjøre og aktualisere frivilligheten, øke kjennskap og anerkjennelse og til å få flere med. Frivilligheten ble synliggjort gjennom signalarrangementene; sykkelturen fra Nordkapp til Arendal, Nærturstafetten, Frivilligbørs og flere “Vår dag”- arrangementer hos lokale lag og foreninger.

Året ble avsluttet med en markering av frivilligheten med utdeling av Færderprisen og Færderstipendet (deles årlig ut av Færder kommune).

6.2.1 Frivilligbørs en samskapningsarena

Et initiativ som ble realisert i Frivillighetens år 2022 var Frivilligbørs. I Færder ble dette til gjennom samarbeid med Tønsberg kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune. Frivillighetsbørs er en møteplass hvor lokale bedrifter, frivillige organisasjoner og offentlige virksomheter kan møtes ansikt til ansikt og utveksle ønsker og ideer til samarbeid. I løpet av et par timer skapes nye muligheter, lokale nettverk og konkrete samarbeidsavtaler. Samarbeid kan for eksempel handle om å dele kompetanse, praktisk hjelp, underholdning, utstyr eller lokaler. Det ble laget over 100 avtaler på Frivilligbørsen 2022.

6.3 Status i frivilligheten i Færder

Gjennom samhandling med frivilligheten har Færder kommune erfart at organisasjoner, lag og foreninger har behov for tydelige rammebetingelser og forutsigbarhet fra kommunen, samtidig som ønsket om, og gleden ved, å bidra i lokalsamfunnet stadig understrekes. Gjennom Covid-19 pandemien 2020-2021 erfarte Færder kommune hvordan frivilligheten står klare med styrke og varierte tiltak når uforutsette hendelser inntreffer.

Frivillige organisasjoner, lag og foreninger spiller en viktig rolle i hverdagen i Færder kommune. På landsbasis bidrar ifølge frivillighetsbarometeret 2022 58 % av befolkningen i Norge  med frivillig innsats Frivillighetsbarometeret er en syndikert studie for Frivillighet Norge, satt opp i samarbeid med Kantar. Studien kartlegger atferd, holdninger og interesser i frivillighets-Norge, samt holdninger til frivillighet i befolkningen. Studien har vært gjennomført hvert år siden 2014. Barometeret viser en nedgang i deltakelse etter at pandemien inntraff, men deltagelsen er trolig på vei opp igjen, mot 2020 tallet som var 66%. Vi kan anta at dette tallet også er representativt for frivilligheten i Færder.

I dialog med frivilligheten erfarer Færder kommune at det er spesielt fire områder de opplever som utfordrende:

  • Rekruttering av nye medlemmer.
  • Rekruttering til styreverv.
  • Behov for økt styrekompetanse.
  • Markedsføring av foreningens arrangement og aktivitet.

Utover disse fire områdene har de ulike foreningene individuelle utfordringer, men signalene vitner om en optimisme og tilfredshet blant foreningene.