Plan for matematisk kompetanse i Færder kommune 2024–2034 Innholdsfortegnelse 1 Forord Åpne dette nivå 2 Innledning 2.1 Bakgrunn 2.2 Mål 2.3 Formål og intensjon 2.4 Roller og ansvarsområder Åpne dette nivå 3 Kunnskapsgrunnlag 3.1 Trådmodellen 3.2 Matematikkforståelse 3.3 Fire tegn på utvikling av matematisk kompetanse 3.4 Dybdelæring 3.5 Tilpasset opplæring i matematikk 3.6 Elever med stort læringspotensial 3.7 Barn og unge som strever med å tilegne seg matematisk kompetanse 3.8 Matematikkvansker 3.9 ASK - alternativ og supplerende kommunikasjon Åpne dette nivå 4 Barnehage 4.1 Tallforståelse og matematisk kompetanse 4.2 Lekens betydning for matematisk kompetanse 4.3 Språk og matematikk i barnehagen Åpne dette nivå 4.4 Matematiske aktiviteter i barnehagen 4.4.1 Helhet og sammenheng mellom barnehage og skole Åpne dette nivå 5 Skole 5.1 Skolefritidsordning (SFO) 5.2 Faget matematikk Åpne dette nivå 5.3 Læreplan matematikk 1–10 5.3.1 Kjerneelementer i faget matematikk 5.3.2 Grunnleggende ferdigheter 5.3.3 Den kompetente matematikklæreren 5.3.4 Strategiutvikling 5.3.5 Matematisk kompetanse i barne- og ungdomsskolen Åpne dette nivå 6 Programmering 6.1 Hva er programmering? 6.2 Hva kan programmering brukes til? 6.3 Algoritme og algoritmisk tenkning Åpne dette nivå 7 Metoder og organisering 7.1 Undersøkende matematikkundervisning (Inquiry based learning and teaching) 7.2 Aktiv bruk av kommunikasjon og det matematiske språket 7.3 Regning i alle fag 7.4 Tips til foresatte 8 Ressurser 9 Kilder Les dokumentet Last ned som PDF