2.1 Bakgrunn
Plan for matematisk kompetanse vil hjelpe pedagoger og andre ansatte i barnehage, SFO og skole til økt kvalitet og felles praksisramme i hele opplæringsløpet. Planen skal øke tilførsel av helsefremmende innhold i opplæringen og vil gi mer likeverdig opplæring for alle barn og unge i Færder kommune, uavhengig av hvilken barnehage eller skole de går på. Planen har til hensikt å bygge bro mellom fagområdet antall, rom og form i barnehage og den grunnleggende ferdigheten regning og faget matematikk i skole. Planen skal bidra til læringsstøttene aktivitet i skolefritidsordningen.
Kompetanse defineres generelt som det vi gjør og får til i møte med sammensatte oppgaver, aktiviteter eller utfordringer.
LK 20 definerer kompetanse slik;
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Kunnskapsløftet,2020 s. 14)
Definisjonen viser at barn og unge skal lære seg både kunnskap, ulike former for ferdigheter og evne til refleksjon og kritisk tenking og kunne anvende dette, for å bli kompetente.
Kunnskap innebærer å kjenne til og forstå fakta, begreper, teorier, ideer og sammenhenger innenfor ulike fagområder og temaer. Ferdigheter er å beherske handlinger eller prosedyrer for å utføre oppgaver eller løse problemer, og omfatter blant annet motoriske, praktiske, kognitive, sosiale, kreative og språklige ferdigheter. Kompetansebegrepet omfatter også forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning i fag, noe som er viktig for å forstå teoretiske resonnementer og for å utføre noe praktisk. Refleksjon og kritisk tenkning henger sammen med utvikling av holdninger og etisk vurderingsevne.
I denne planen beskrives matematisk kompetanse ut fra Kilpatricks trådmodell, der alle delkomponentene; forståelse, resonnering, beregning, anvendelse og engasjement sees i en sammenheng. Forbindelsen mellom de ulike komponentene forsterker barn og unges utvikling av en helhetlig matematisk forståelse som en varig, fleksibel, nyttig og relevant kompetanse. Les mer her (PDF).
2.2 Mål
Målsetningene under er i henhold til; Rammeplan for barnehagen (udir.no), Rammeplan for SFO (udir.no) og Fagfornyelsen (udir.no) samt Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (udir.no).
Opplæringen i matematikk har som mål at barn og unge skal:
- forberedes på både et samfunn og et arbeidsliv i utvikling ved å utvikle kompetanse i utforskning og problemløsning.
- forstå mønster og sammenhenger i samfunnet gjennom modellering og anvendelser
- utvikle et presist språk gjennom abstraksjon og generalisering (Utdanningsdirektoratet, 2020).
Hovedmålet med matematisk kompetanse i barnehage og skole er at alle barn og unge i Færder kommune, gjennom et helhetlig læringsløp, skal utvikle matematisk kompetanse som gjør dem i stand til å møte framtidige matematiske utfordringer i utdanning og yrkesliv.
Planen gir kommunale føringer for arbeid med prosedyrer, begreper, beregninger, forståelse og motivasjon som viktige komponenter for at barn og unge skal tilegne seg matematisk kompetanse i barnehage og skole/SFO. For å kvalitetssikre utviklingen av matematisk kompetanse hos barn og unge i tråd med de mål førende rammeverk i barnehage og skole/SFO setter. Planen for matematisk kompetanse gjelder for alle aldersgrupper i barnehage og alle trinn i grunnskole, samt på SFO. Planen er forpliktende for alle som arbeider med læring og læringsutbytte og gir føringer for helhetlig opplæring i matematisk kompetanse.
Solid matematisk kompetanse er en forutsetning for utvikling av samfunnet. Faget griper inn i vitale samfunnsområder som medisin, økonomi, teknologi, energiforvaltning, kommunikasjon og byggevirksomhet. Allerede i barnehagen skal barn møte de grunnleggende konseptene innen fagområdet antall, rom og form, og natur, miljø og teknikk. I arbeid med disse fagområdene er formålet å utvikle barns matematiske kompetanse, og at dette skal skje gjennom lek, hverdagsaktiviteter og eksperimentering i et helhetlig læringsmiljø. Disse grunnleggende byggesteinene er nødvendige forutsetningene for videreutvikling av matematisk kompetanse og kan videreføres inn i skole/SFO. Dette innebærer bruk av problemløsning og modellering til å analysere og omforme et problem til matematisk form, løse det, samt vurdere hvor gyldig løsningen er.