Plan for matematisk kompetanse i Færder kommune 2024–2034
4 Barnehage
Matematikk i barnehagen handler om lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter som gjør at barna utvikler sin matematiske kompetanse. I planen ses matematiske kompetanse i barnehagen i lys av modellen til Kilpatrick, trådmodellen:
Forståelse: Matematiske begreper introduseres til barn allerede fra første år i barnehagen. Gjennom årene i barnehagen utvikler barn forståelse for enkle matematiske begreper, prosedyrer og relasjoner.
Beregning: Barn er tidlig opptatt av tall og telling, de utforsker rom og form, utfører enkle prosedyrer som involverer telle ferdigheter.
Anvendelse: Barn møter matematiske problemer tidlig og utvikler strategisk kompetanse for å løse de. Gjennom årene i barnehagen lærer barn ny kunnskap og lærer å anvende den, de utvikler løsningsstrategier for matematiske utfordringer.
Resonnering: Barn argumenterer og er på jakt etter sammenhenger. Det å klassifisere objekter (sortering) og seriasjon (sette ting i rekkefølge) er naturlig del av barnehagehverdagen. Personalet legger til rette for å utvikle logiske tanker, vi finner eksempler for dette både i lek og rutinesituasjoner. Barn oppmuntres til å reflektere over matematiske fakta og utvikle evne å tenke logisk.
Engasjement: Personalet i barnehagen skal være lyttende og oppmerksomme til den matematikken barnet utrykker gjennom lek, samtaler og hverdagsaktiviteter. I de daglige rutinene i barnehagen finnes det mye matematikk vi kan ta tak i og stimulere, som for eksempel under matlaging og måltidet, i garderoben eller på stellebordet. I tillegg må personalet støtte, vise interesse, stille spørsmål og gi rom, slik at barna opplever glede og lyst til å utforske matematikken i hverdagen.
Barnehagene har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering.
Rammeplanen gir føringer for det som er forventet gjennom arbeid med fagområdet «Antall, rom og form». Rammeplanen sier at fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, i kunst og kultur og ved å være kreative og skapende. (Rammeplan for barnehagen, 2017).
Arbeidet med fagområdet skal bidra til at barna:
- oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger.
- utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
- leker og eksperimenterer med tall, mengde, telling, og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på.
- erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse.
- bruker kroppen og sansene for å utvikle romforståelse.
- undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
- undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.
- gjenkjenner matematiske utrykk i skapende aktiviteter.
Barnehagens fagområder skal sees i sammenheng med hverandre. Det er spesielt viktig at Antall, rom og form ses i sammenheng med Kommunikasjon, språk og tekst.
4.1 Tallforståelse og matematisk kompetanse
Å utvikle en god forståelse for tall er grunnleggende i matematikken, og for senere å kunne utvikle gode regnestrategier og en godt utviklet matematisk kompetanse. Tallforståelse går ut på å kunne se systemer og mønster i tallsystemer. Barna må gis mulighet til å lære hva hvert symbol heter og hvilket antall hvert av dem representer. For å utvikle en god tallforståelse bør barna telle ofte og oppleve at tallene har ulik betydning i ulike sammenhenger. De må telle for å finne mengden (kardinaltall), oppleve at tallet har en bestemt plass i rekka (ordinaltall), og at tallet kan ha en spesiell betydning for eksempel 17. mai (tall som identitet). Barna bør også øve på å par-koble som vil si at barna kan tilordne ett og bare ett tallord til hvert tallord som skal telles. I barnehagen er det viktig å fokusere på tall og mengde i praktiske situasjoner (Ullensaker kommune, 2021).
4.2 Lekens betydning for matematisk kompetanse
Leken skal ha en fremtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Leken er et allment menneskelig fenomen der barn har høy kompetanse og engasjement. Den er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Barnehagen skal legge til rette for variert lek, slik som rollelek, konstruksjonslek, tumlelek/motorisk lek og regellek. Innholdet i barnehagens aktiviteter skal inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse.
I barnehagen skal vi være opptatt av å se og fokusere på matematikken i barnas lek, for barn er lek fantasi og hverdag flere sider av samme sak, og dermed må lekeaspektet være sentralt når barn lærer matematikk. Flere matematikere påpeker hvor viktig det er for barn å oppleve matematikk i meningsfulle situasjoner, slik de oppstår i leken. Gjennom leken oppøver barna sitt ordforråd og utvider sin begrepsverden, de trener sine muskler og sanser og bruker sine tanker.
barn må innlede sin matematikkinnlæring med hverdagsproblemer de kjenner igjen fra sin virkelighet (…). Matematikk for barnet innebærer blant annet å leke med tankemønster (Magne, 2003).
Det er viktig å ha fokus på at matematikken skal være lekbasert og ikke først og fremst skoleforberedende, samtidig som hensiktsmessig progresjon og god sammenheng mellom barnehage og skole, er viktig. Matematikken skal løftes opp gjennom leken, uten at leken forstyrres.
De barna som er gode til å leke, blir gjerne også gode med tall, størrelser og former. Matematikk i barnehagen handler ikke om regning eller hvilket svar som er rett eller galt. Det handler om nettopp antall, rom og form, Det er mye tall, former, størrelser og telling i de fleste barns liv. Det er det allerede fra svært tidlig alder. Matematikk er ikke bare noe barna trenger en gang i framtiden. Små barn har alltid holdt på med matematikk. De er veldig opptatt av det både i lek og i hverdagsliv. De bruker det her og nå.
Matematikere leker, de også..
Antall, rom og form er en del av fagområdene i barnehagen. Samtidig er nysgjerrighet og lek to viktige stikkord. Matematikere leker med tallene for å få regnestykket til å gå opp eller finne mønstre og sammenhenger. Lek og fantasi er det som bringer matematikken framover.
De fleste barn er tidlig opptatt av orden og system. De yngste barna er opptatt av å klassifisere objekter, for eksempel hva som er en hund eller en katt. Klassifisering er viktig for at små barn skal forstå verden rundt seg. Når barna blir litt eldre, kan de skille mellom trekanter og firkanter, og de blir opptatt av å vise med fingrene hvor mange år de er.
Å styrke barnas lek er en måte å styrke deres matematikkferdigheter – og motsatt. Derfor må vi jobbe med begge deler samtidig. Den formelle læringen, å sitte rundt et bord og regne eller lære navn på former, er ikke en arbeidsmåte som egner seg i barnehagen. I barnehagealder skal matematikk læres gjennom lek. Det er viktig å ikke jobbe atskilt med matematikk. Det må innlemmes i det man ellers holder på med i barnehagen (Udir, 2023).
4.3 Språk og matematikk i barnehagen
Matematikk er et redskap for å forstå verden rundt oss og til å få orden og struktur på omgivelsene. For å utvikle forståelse for hvordan verden rundt oss henger sammen, er det nyttig å undre seg og stille spørsmål. Gjennom bruk av språket vil barna sette ord på og utvide sin forståelse. I samtale med voksne som beskriver og forklarer, vil barna få flere erfaringer, som igjen vil føre til en større forståelse og de vil etter hvert se sammenhenger. For at barna skal få et så stort repertoar av begreper som mulig, er det viktig at de utfordres til å sette ord på, samtidig som de møter voksne som bruker konkrete, og presise begreper når de samtaler med barna (Ullensaker kommune).
Personalets rolle i matematikk handler om å se mulighetene i hverdagen hvor matematikken fremstår som meningsfull, relevant og spennende for barna. Personalet bør oppfordre til videre utforsking ved å sette begrepene inn i nye sammenhenger. Matematiske begreper og språk blir implementert når personalet beriker lek og hverdagsaktiviteter ved å gjøre barna oppmerksomme på hvordan de tenker eller ved å tilby begreper som er relevante for det de driver med. Det handler om engasjement, være til stede, samt være kreativ i aktiviteter og samtaler.
For barn er det spesielt viktig at barnehagen legger til rette for dybdelæring av førmatematiske begreper. Ulike begreper må erfares på ulike måter og i ulike sammenhenger for at barnet skal kunne forstå stadig flere av egenskapene til begrepene. Begreper er viktige byggesteiner i matematikk og for den matematiske kommunikasjonen det barnet vil møte på skolen.
Barn bruker begreper før de mestrer å forstå helheten av begrepet. Begrepsbruken må være korrekt for at barna skal kunne bygge og utvide et begrep videre. Barnehagebarn bør derfor lære presise begreper. F.eks. rektangel om en firkant som har to og to parallelle sider og alle vinkler 90 grader. På bakgrunn av dette, legges det krav til aktiv bruk av matematiske begreper i de ulike læringssituasjonene. Barnehagen bør jobbe godt og bevisst med begreper. For utdyping av barns språkutvikling, se Språkplan for Færder kommune 2022–2027.
Gjennom formidling av litteratur kan personalet blant annet bidra til at barn oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger, at de får ulike erfaringer med å uttrykke tall, mengde og telling, blir introdusert for matematiske problemer og opplever matematikkglede.
Flerspråklighet og matematikk i barnehagen
I norske barnehager er det et mangfold av forskjellige språk. Matematikk er et fag som mange flerspråklige barn i barnehagen kan mestre. Dels fordi barnehagen bruker mye konkreter og visuell støtte i lek og samlinger når det handler om matematiske begreper, men også fordi matematikk er et fag som finnes i alle land. Det kan være lettere å forstå og delta i en matematisk lek enn for eksempel å høre på eventyr med lengre tekster på norsk.
Med tanke på matematiske begrep kan det være lurt av barnehagen å få oversatt sentrale begreper på familienes morsmål. Det er viktig å bevisstgjøre foreldrene på riktig bruk av fagbegrepene også på morsmålet.
Viktig forutsetning for at alle barna skal oppleve mestring i matematikk er:
- et trygt og godt leke- og læringsmiljø.
- bevisste voksne som bruker matematikk i leke- og hverdagsaktiviteter.
- tilrettelagte matematiske opplevelser tilpasset barnas ulike nivå.
- utforskning og barns nysgjerrighet som utgangspunkt for barnas matematiske tilnærming.
Trådmodellen ligger til grunn for målsetting i arbeid med antall, rom og form. Kompetansen innen de fem komponenter tilegnes gradvis med økende progresjon.
4.4 Matematiske aktiviteter i barnehagen
1–2 åringer
- Hovedmål: Barn skal introduseres for telling, form og mengde.
- Arbeidsmåter: Vi legger til rette for lek med ulike matematiske erfaringer.
Hovedmål for antall: Barnet viser engasjement i lek med mengder.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Legge til rette for musikalske opplevelser med bevegelse, rytme og telling.
- Bruke konkreter for å bygge opp mengdeforståelse.
- Bruke konkreter i eventyr og lek (for eksempel «De tre bjørnene»).
Hovedmål for rom: Gjennom egne handlinger erfarer barnet hvor ting er plassert i rommet og i forhold til hverandre.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Gi barn erfaring i lek med ulik plassering i forhold til rommet.
- Gi barn erfaring med å bruke kroppen og sansene for å utvikle romforståelse og orientere seg i rommet.
- Legge til rette for ulike typer bevegelsesleker med gjenstander i rommet.
- Rydding og sortering av leker og materiell.
Hovedmål for form: Barnet får sine første erfaringer med ulike former og størrelser.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Legge til rette for at barn får utforske ulike lekematerialer.
- Lek med sand, vann og plastelina.
- Lek med ulike former og størrelser.
2–3 åringer
- Hovedmål: Bli kjent med ulike matematiske begreper.
- Arbeidsmåter: Vi legger til rette for lek med ulike matematiske erfaringer.
Hovedmål for antall:
- Barnet møter mengdebegreper i leke og aktivitetssituasjoner.
- Barna får erfaringer med at tallbegreper knyttes til mengde.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Musiske aktiviteter. For eksempel sangleker, dans og rytme,
- Hverdagsaktiviteter. For eksempel borddekking eller påkledning, bruke språket aktivt i disse situasjonene. For eksempel å finne den andre skoen.
- Bruke eventyr, rim og regler med antall og telling.
Hovedmål for rom:
- Barnet skal kunne orientere seg i kjente omgivelser.
- Barnet skal erfare størrelser i sine omgivelser og sammenligne disse.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Barna får i oppgave å orientere seg, for eksempel hent kosten i garderoben Orientere seg i ulendt terreng, for eks. vi må krype under treet for å komme frem.
- Bruke rommet aktivt i rollelek, sandkasselek, lek med vann og snø.
- Tumlelek som balansering, krype, løpe hoppe, klatre både ute og inne.
- Konstruksjonslek, hvor stor “hytte” må vi bygge for å få plass til fire barn?
Hovedmål for form:
- Barnet møter og kan gjenkjenne noen former i lek og hverdagssituasjoner.
- Barnet skal møte begreper som beskriver former, mønster, vekt og volum.
- Barnet kan bruke matematisk språk på det de ser og opplever.
- Barnet utforsker og ser mønster, trekke logiske slutninger gjennom lek med former og mønstre, samt kunne sortere etter egenskaper.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Konstruksjonslek for eksempel “skal vi bygge et høyt tårn”, hvor mange klarer vi å få oppå hverandre?
- Bord aktiviteter som perle, konstruere med magneter og pluss-pluss.
- Formingsaktiviteter, hvor man snakker om former, strukturer og mønster.
- Matematiske begreper som for. eksempel lang-kort, liten og stor, tykk og tynn.
- Den voksne støtter barnas formspråk. og gir de begreper på form som for eksempel, en firkantet kloss, bamsen ligger i hjørnet.
3–4 åringer
- Hovedmål: Barna bruker egne matematiske erfaringer til å resonere over det de opplever.
- Arbeidsmåter: Vi legger til rette for lek og aktiviteter med ulike matematiske erfaringer.
Hovedmål for antall:
- Barnet forstår at hensikten med telling er å finne antallet og forstå sammenhengen mellom tallsymbolet og mengden.
- Kunne se en liten mengde uten å telle, for eksempel terning med to øyne er mengden to.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Brettspill. For eksempel ludo, lotto og kortspill.
- Eventyr med konkreter. For eksempel geitekillingen som kunne telle til 10 og Bukkene Bruse.
- Regelleker som paradis, kongen befaler, butikklek, sanger, ellinger og regler.
Hovedmål for rom:
- Barnet skal oppleve og erfare allsidige motoriske aktiviteter og lek som gir grunnlag for romforståelse.
- Barnet skal møte begreper som beskriver plassering.
- Barnet erfarer forholdet mellom volum og mengde.
- Barnet sammenligner og sorter etter størrelse, form og mengde.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Matlaging.
- Plassering. For eksempel tegning og formingsaktiviteter som modellering.
- Avstand og retning, for eksempel hyttebygging, konstruksjonslek, orientering, hinderløype, stollek.
Hovedmål for form:
- Barnet skal kunne bruke størrelse- og mengdeforhold i hverdagsaktiviteter og lek.
- Barnet skal få økt forståelse for, og bruke begreper om vekt og volum.
- Barnet skal kunne gjenkjenne noen former, og erfare at noen av disse kan endre seg gjennom manipulasjon.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Sortering etter egenskaper som form (hvor mange trekanter, rektangler osv.) puslespill, lek med materiell som plastelina, lage mønster som for eksempel ved hjelp av pinner, steiner osv.
- Veie og måle lengder, bredder, tyngde, høyde, sammenligning, sortering etter form og størrelse.
- Sammenligne romlighet, form og mengde. For eksempel fra is til vann.
4–5 åringer
- Hovedmål: Kunne nyttiggjøre seg matematikkferdigheter og matematisk språk i hverdagsaktiviteter.
- Arbeidsmåter: Vi legger til rette for lek med ulike matematiske erfaringer. Støtte barnets matematiske utvikling med utgangspunktet i barnets interesser og uttrykksformer.
Hovedmål for antall:
- Barnet skal erfare at tallord blir brukt om rekkefølge og ordning.
- Barnet erfarer at tall kan bli presentert på ulike måter.
- Barnet opplever glede over å utforske og leke med tall og former.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Legge til rette for aktiviteter med tall som presenteres på ulik måte som f.eks. spill med tegninger, klokke med visere, termometer, gjenstander osv.
- Regelleker.
- Bruke mengdebegrepene få, mange, færre, flest, først sist, for eksempel i dialogisk lesing.
- Bruke eventyr, rim, regler og sanger med tall og telling.
Hovedmål for rom:
- Barnet har evne til å plassere og orientere seg i kjente omgivelser.
- Barnet kan bruke plasseringsord.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Lage kart.
- Natursti.
- Hinderløype.
- Tampen brenner.
- Bruke eventyr, rim, regler og sanger som inneholder plasseringsord.
Hovedmål for form:
- Barnet kan kjenne igjen ulike former og sette dem samme til ulike mønster og symmetri.
- Barnet bruker språket til å beskrive likheter og forskjeller.
- Barnet møter og eksperimenterer med figurer som endrer form.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Legge til rette for lek og aktiviteter hvor barn beskriver egenskapene ved ulike former – hva som kjennetegner de forskjellige formene,
- Bildebøker.
- Gjøre barna oppmerksomme på former, mønster og symmetri i omgivelsene.
- Oppfordre og støtte barna til å utforske og sette ord på hva de ser og opplever, plasseringsord.
- Perle etter mønster.
- Jovo – brikker.
5–6 åringer
- Hovedmål: Barn skal undersøke, utforske og eksperimentere med matematiske begreper og forståelse gjennom samarbeid og lek.
- Arbeidsmåter: Utforsking, problemløsning, lekbasert læring og varierte aktiviteter med dialog om prosessen, ikke “rett og galt” fokus. Utfordrende aktiviteter som bygger videre på barnas erfaringer og kunnskapsnivå.
Hovedmål for antall:
- Barnet teller og gjenkjenner tallsymboler
- Barnet mestrer å sortere størrelser og mengder
- Barnet utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper
Tips til aktiviteter og innhold:
- Mønsterforståelse
- Konstruksjonslek/instruksjonslek
- Puslespill, spille spill
- Bøker med rytme, regler og rim.
- Regelleker og sangleker.
- Bee-Bot/programmering
- Rollelek og dramatisering
Hovedmål for rom:
- Barnet utvikler forståelse for sammenhengen mellom form, vekt og størrelse.
- Barnet løser ulike problemstillinger gjennom samarbeid, eksperimentering, og forskning.
- Barnet eksperimenterer med måleenheter i forhold til hva det skal brukes til.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Aktiviteter med mål og vekt. For eksempel matlaging.
- Problemløsende oppgaver.
- Ulike materialer og størrelser i forhold til romlighet.
- Kreative aktiviteter, forme i ulike materialer.
- Ulikt og varierende materiell (konstant, flytende).
- Utforsking gjennom bruk av egen kropp, hoppe, klatre mm.
Hovedmål for form:
- Barnet erfarer at ulike verktøy kan brukes for å gjennomføre en aktivitet.
- Barnet har kompetanse om de ulike formenes egenskaper.
- Barnet kjenner igjen og kan navngi de ulike formene.
- Barnet møter og eksperimenterer med to- og tredimensjonale former.
Tips til aktiviteter og innhold:
- Konstruksjonsleker/bygging med ulikt materiell.
- Tegne, male, leke-skrive, lete etter former i naturen, i huset, i hverdagsaktiviteter og i rommet.
- Bli utfordret på oppgaver, finne ting, former, noe som ligner.
- Mønster, strukturer, puslespill (se etter form, sette sammen bilder).
- Manipulering av materialer. For eksempel at flytende materiale blir til fast.
- Bruke digitale verktøy og spill
4.4.1 Helhet og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen har forventninger om at skolen legger til rette og viderefører barnehagenes arbeidsmåter for at barna skal få utforske, leke og eksperimentere med matematikk gjennom lek og aktiviteter. Læringsrommet må være tilpasset barn og unges mulighet for å være kroppslige og utforskende med spennende og variert lekemateriell og konkreter. Vi ønsker at skolen og SFO ser mulighet i andre læringsarenaer som for eksempel skog, fjære, nærmiljø og arenaer med kunst og kultur. Barna må gis muligheter for allsidige matematiske erfaringer i hverdagen, og mer lekbasert læring i skole og SFO. Det er helsefremmende for barn å kjenne igjen både arbeidsmåter og aktiviteter fra barnehagen når de begynner på skolen for å oppleve mestring, helhet og mening.