Plan for matematisk kompetanse i Færder kommune 2024–2034 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Forord Åpne dette nivå 2 Innledning 2.1 Bakgrunn 2.2 Mål 2.3 Formål og intensjon 2.4 Roller og ansvarsområder Åpne dette nivå 3 Kunnskapsgrunnlag 3.1 Trådmodellen 3.2 Matematikkforståelse 3.3 Fire tegn på utvikling av matematisk kompetanse 3.4 Dybdelæring 3.5 Tilpasset opplæring i matematikk 3.6 Elever med stort læringspotensial 3.7 Barn og unge som strever med å tilegne seg matematisk kompetanse 3.8 Matematikkvansker 3.9 ASK - alternativ og supplerende kommunikasjon Åpne dette nivå 4 Barnehage 4.1 Tallforståelse og matematisk kompetanse 4.2 Lekens betydning for matematisk kompetanse 4.3 Språk og matematikk i barnehagen Åpne dette nivå 4.4 Matematiske aktiviteter i barnehagen 4.4.1 Helhet og sammenheng mellom barnehage og skole Åpne dette nivå 5 Skole 5.1 Skolefritidsordning (SFO) 5.2 Faget matematikk Åpne dette nivå 5.3 Læreplan matematikk 1–10 5.3.1 Kjerneelementer i faget matematikk 5.3.2 Grunnleggende ferdigheter 5.3.3 Den kompetente matematikklæreren 5.3.4 Strategiutvikling 5.3.5 Matematisk kompetanse i barne- og ungdomsskolen Åpne dette nivå 6 Programmering 6.1 Hva er programmering? 6.2 Hva kan programmering brukes til? 6.3 Algoritme og algoritmisk tenkning Åpne dette nivå 7 Metoder og organisering 7.1 Undersøkende matematikkundervisning (Inquiry based learning and teaching) 7.2 Aktiv bruk av kommunikasjon og det matematiske språket 7.3 Regning i alle fag 7.4 Tips til foresatte 8 Ressurser 9 Kilder Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel 9 Kilder Aunio, P. & Räsänen, P. (2015). Core numerical skills for learning mathematics in children aged five to eight years – a working model for educators. ResearchGate. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.researchgate.net/publication/270888941_Core_numerical_skills_for_learning_mathematics_in_children_aged_five_to_eight_years_-_a_working_model_for_educatorsAkselsdotter, M. & Nygaard, S. (2018). Matematikkvansker: teori og tiltak. PedlexBall, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008): Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. Dowker, A. (2005).Fauskanger J., Mosvold R., & Bjuland R (2010): Hva må lærere kunne? Hentet 24. mai 2023 fra: http://www.caspar.no/artikkel_pdf/35c_t2010-4.pdfGoBan. (2024). Publikasjoner. Hentet 18. februar 2024 fra https://goban.no/forskning/Holm, M. (2002). Opplæring i matematikk. Cappelen Damm AkademiskIdunn (2004). Matematikkvansker som spesialpedagogisk tema. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN0048-0509-2003-04-05Jensen, F. & Nortvedt, G. A. (2013). Holdninger til matematikk. I: Kjærnsli, M. & Olsen, R. V. (red.) Fortsatt en vei å gå: norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012, s. 97-120. Oslo: Universitetsforlaget.Kilpatrick, J., Swafford, J. & Findell, B. (2001). Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. National Research CouncilKlausen, T. & Reikerås, E. (2016). Regnefaktaprøven. Lesesenteret, Universitetet i Stavanger.Kunnskapsdepartementet (2008-2009): Læreren, Rollen og utdanningen. (Meld. St. 11 2008-2009). Hentet 24.mai 2023 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-11-2008-2009-/id544920/Kunnskapsdepartementet (2016, April 15). Meld. St. 28. Hentet 24.mai 2023 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/Lillestrøm kommune. Kvalitetsplan Barnehage og skole. Regning. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.lillestrom.kommune.no/globalassets/pdf/oppvekst/kvalitetsplaner/kvalitetsplan-barnehage-og-skole---regning.pdfMagne, O. (2003). Barn oppdager matematikk. Info vest forlag.Matematikksenteret (2015.) Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk. Hentet 18. februar 20204 fra https://www.matematikksenteret.no/publikasjoner/sentrale-kjennetegn-p%C3%A5-god-l%C3%A6ring-og-undervisning-i-matematikkMatematikksenteret. Problemløsning i barnehagen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.matematikksenteret.no/barnehage/litteratur-matematikk-i-barnehagen/probleml%C3%B8sing-i-barnehagenMatematikksenteret. Problemløsning. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.matematikksenteret.no/kompetanseutvikling/mam/aktiviteter-og-filmer-i-mam/probleml%C3%B8singMatematikksenteret. Fra læreplan til praksis. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.matematikksenteret.no/fra-l%C3%A6replan-til-praksisMatematikksenteret. Ambisiøs matematikkundervisning. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.matematikksenteret.no/kompetanseutvikling/mam/ambisi%C3%B8s-matematikkundervisningMatematikksenteret (2021). Matematikk-tips til foreldre. Hentet 18. februar 20204 fra https://www.matematikksenteret.no/nyheter/matematikk-tips-til-foreldre-0Matematikksenteret. Hvordan kan vi identifisere elever med stort læringspotensial?. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.matematikksenteret.no/kompetanseutvikling/elever-med-stort-l%C3%A6ringspotensial/hvordan-kan-vi-identifisere-elver-med-stortNational Research Council (200)1. Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. Washington, DC: The National Academies Press. Hentet 18.02.2024 fra https://nap.nationalacademies.org/catalog/9822/adding-it-up-helping-children-learn-mathematicsNosrati, M. & Wæge, K. (2015): Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk. Hentet 24.mai 2023 fra: https://utdanningsforskning.no/artikler/sentrale-kjennetegn-pa-god-laring-og-undervisning-i-matematikk/NOU 2014: 7. (2014). Elevenes læring i fremtidens skole. Regjeringen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2014-7/id766593/NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole – fagfornyelse av fag og kompetanse. Regjeringen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/Ostad, S.A. (2013). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka ForlagRealfagsløyper (2018). Matematisk kompetanse. Hentet 18. februar 2024 fra https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2018-04/T1.P2.M2A%208-13%20Sted%C3%B8y%20Matematisk%20kompetanse.pdfRealfagsløyper (2018). Dybdelæring i matematikk. Hentet 18. februar 2024 fra https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2021-03/T3.P1.M1A-Dybdel%C3%A6ring%20i%20matematikk_2.pdfReikerås, E. (2020). Relations between play skills and mathematical skills in toddlers. ZDM – Mathematics Education. Hentet 28. februar 2024 fra https://doi.org/10.1007/s11858-020-01141-1Regjeringen (2009). St.meld. 11. Læreren – rollen og utdanningen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-11-2008-2009-/id544920/?ch=2Regjeringen (2018). Kjerneelementer i fag. Hentet 24.mai 2023 fra https://www.regjeringen.no/contentassets/3d659278ae55449f9d8373fff5de4f65/kjerneelementer-i-fag-for-utforming-av-lareplaner-for-fag-i-lk20-og-lk20s-fastsatt-av-kd.pdf Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), s. 4-14. Siemon, D., Beswick, K., Brady, K., Clark, J., Faragher, R., & Warren, E. (2011).Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77. Hentet 28. februar 2024 fra https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=102293Statped (2021). Programmering i barnehagen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/programmering-for-barn-med-saerskilte-behov/programmering/programmering-i-barnehagen/Statped (2021). Programmering i skolen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/programmering-for-barn-med-saerskilte-behov/programmering/programmering-i-skolen/Statped (2021). Algoritme og algoritmisk tenkning. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/programmering-for-barn-med-saerskilte-behov/programmering/algoritme-og-algoritmisk-tenkning/Ullensaker kommune (2017. Handlingsplan for matematisk kompetanse for barnehage og skole i Ullensaker kommune.Ullensaker kommune (2021) Handlingsplan for matematisk kompetanse i barnehage og skole.Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeplan for barnehagen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/Utdanningsdirektoratet. (2019). Hva er kjerneelementene? Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/hva-er-kjerneelementer/Utdanningsdirektoratet. (2020). Fagfornyelsen. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/Utdanningsdirektoratet (2021). Rammeplan for SFO. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/utdanningslopet/sfo/rammeplan/Utdanningsdirektoratet (2022). Tilpasset opplæring. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/Utdanningsdirektoratet (2023). De viktigste endringene i ny opplæringslov. Hentet 18. februar 2024 fra https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/ny-opplaringslov/hva-er-nytt-i-ny-opplaringslov/hva-er-nytt-i-ny-opplaringslov/#a199961Utdanningsdirektorartet (2023). Barn som er gode til å leke, har også gode ferdigheter i matematikk. Hentet 28. februar 2024 fra https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/vetuva/barn-som-er-gode-til-a-leke-har-ogsa-gode-ferdigheter-i-matematikk/Dahl, T. & Østern, T. P. (2020). Læring uten kropp. Hentet 18. februar 2024 fra https://utdanningsforskning.no/artikler/2020/laring-uten-kropp/Wæge, K. & Nosrati, M. (2018). Motivasjon i matematikk. UniversitetsforlagetØstern, T.P., Dahl, T., Strømme, A., Aagaard Petersen, J., Østern, L. & Selander, S. (2019). Dybdelæring – en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget. Forrige kapittel