Plan for matematisk kompetanse i Færder kommune 2024–2034 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Forord Åpne dette nivå 2 Innledning 2.1 Bakgrunn 2.2 Mål 2.3 Formål og intensjon 2.4 Roller og ansvarsområder Åpne dette nivå 3 Kunnskapsgrunnlag 3.1 Trådmodellen 3.2 Matematikkforståelse 3.3 Fire tegn på utvikling av matematisk kompetanse 3.4 Dybdelæring 3.5 Tilpasset opplæring i matematikk 3.6 Elever med stort læringspotensial 3.7 Barn og unge som strever med å tilegne seg matematisk kompetanse 3.8 Matematikkvansker 3.9 ASK - alternativ og supplerende kommunikasjon Åpne dette nivå 4 Barnehage 4.1 Tallforståelse og matematisk kompetanse 4.2 Lekens betydning for matematisk kompetanse 4.3 Språk og matematikk i barnehagen Åpne dette nivå 4.4 Matematiske aktiviteter i barnehagen 4.4.1 Helhet og sammenheng mellom barnehage og skole Åpne dette nivå 5 Skole 5.1 Skolefritidsordning (SFO) 5.2 Faget matematikk Åpne dette nivå 5.3 Læreplan matematikk 1–10 5.3.1 Kjerneelementer i faget matematikk 5.3.2 Grunnleggende ferdigheter 5.3.3 Den kompetente matematikklæreren 5.3.4 Strategiutvikling 5.3.5 Matematisk kompetanse i barne- og ungdomsskolen Åpne dette nivå 6 Programmering 6.1 Hva er programmering? 6.2 Hva kan programmering brukes til? 6.3 Algoritme og algoritmisk tenkning Åpne dette nivå 7 Metoder og organisering 7.1 Undersøkende matematikkundervisning (Inquiry based learning and teaching) 7.2 Aktiv bruk av kommunikasjon og det matematiske språket 7.3 Regning i alle fag 7.4 Tips til foresatte 8 Ressurser 9 Kilder Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 8 Ressurser Anbefalt litteraturliste i matematisk kompetanse for barnehageMartin Carlsen, Unni Wathne, Gro Blomgren: Matematikk for barnehagelærere: 2017, Cappelen Damm Akademia, 3 utgaveMike Naylor, Gerd Åsta Bones: Utematematikk for barnehage og begynneropplæring: MatematikksenteretElin Reikerås: Temahefte for antall rom og form i barnehagen: KunnskapsdepartementetAnbefalt litteraturliste i matematisk kompetanse for skoleE. Klavenes, L. Karlsen og K. Kverndokken: 101 grep for å aktivisere elever i matematikk: 2019, FagbokforlagetP. Liljedahl: Å bygge tenkende klasserom i matematikk: 2023, Cappelen Damm AkademiskeSolem, Alseth og Nordberg: Tall og tanke: 2014, Gyldendal AkademiskeSolem, Alseth, Eriksen, Smestad: Tall og tanke 2: 2017, Gyldendal AkademiskeLenkerLæreplan | MatematikksenteretMatematikk i barnehagen (utdanningsnytt.no)Antall, rom og form (udir.no)Tilrettelegging og tiltak ved matematikkvansker | www.statped.noOppdage og kartlegge matematikkvansker | www.statped.noHva er barnehagematematikk? | MatematikksenteretBrobyggeren | Språkløyper (uis.no)https://www.idebroen.no/tags.asp?tag=matte&show=allLekbasert læring – et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektethttps://barnehage.salaby.no/Realfagsloyper.no: MatematikksenteretTips til rike oppgaver:https://www.matematikksenteret.no/blogg/rike-oppgaver-resonnering-og-argumentasjonhttps://www.mattelist.no/https://realfagsloyper.no/Tips til foreldre: Hentet fra https://www.matematikksenteret.no/nyheter/matematikk-tips-til-foreldre-0FIXS Realfaglig programmering - FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (uio.no) Forrige kapittel Neste kapittel