Plan for matematisk kompetanse i Færder kommune 2024–2034

2 Innledning

2.1 Bakgrunn

Plan for matematisk kompetanse vil hjelpe pedagoger og andre ansatte i barnehage, SFO og skole til økt kvalitet og felles praksisramme i hele opplæringsløpet. Planen skal øke tilførsel av helsefremmende innhold i opplæringen og vil gi mer likeverdig opplæring for alle barn og unge i Færder kommune, uavhengig av hvilken barnehage eller skole de går på. ​​Planen har til hensikt å bygge bro mellom fagområdet antall, rom og form i barnehage og den grunnleggende ferdigheten regning og faget matematikk​​ i skole. Planen skal bidra til læringsstøttene aktivitet i skolefritidsordningen.

Kompetanse defineres generelt som det vi gjør og får til i møte med sammensatte oppgaver, aktiviteter eller utfordringer.

LK 20 definerer kompetanse slik; 

Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Kunnskapsløftet,2020 s. 14)

Definisjonen viser at barn og unge skal lære seg både kunnskap, ulike former for ferdigheter og evne til refleksjon og kritisk tenking og kunne anvende dette, for å bli kompetente.

Kunnskap innebærer å kjenne til og forstå fakta, begreper, teorier, ideer og sammenhenger innenfor ulike fagområder og temaer. Ferdigheter er å beherske handlinger eller prosedyrer for å utføre oppgaver eller løse problemer, og omfatter blant annet motoriske, praktiske, kognitive, sosiale, kreative og språklige ferdigheter. Kompetansebegrepet omfatter også forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning i fag, noe som er viktig for å forstå teoretiske resonnementer og for å utføre noe praktisk. Refleksjon og kritisk tenkning henger sammen med utvikling av holdninger og etisk vurderingsevne.

I denne planen beskrives matematisk kompetanse ut fra Kilpatricks trådmodell, der alle delkomponentene; forståelse, resonnering, beregning, anvendelse og engasjement sees i en sammenheng. Forbindelsen mellom de ulike komponentene forsterker barn og unges utvikling av en helhetlig matematisk forståelse som en varig, fleksibel, nyttig og relevant kompetanse. Les mer her (PDF).

2.2 Mål

Målsetningene under er i henhold til; Rammeplan for barnehagen (udir.no), Rammeplan for SFO (udir.no) og Fagfornyelsen (udir.no) samt Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (udir.no).

Opplæringen i matematikk har som mål at barn og unge skal:

  • forberedes på både et samfunn og et arbeidsliv i utvikling ved å utvikle kompetanse i utforskning og problemløsning.
  • forstå mønster og sammenhenger i samfunnet gjennom modellering og anvendelser
  • utvikle et presist språk gjennom abstraksjon og generalisering (Utdanningsdirektoratet, 2020).

Hovedmålet med matematisk kompetanse i barnehage og skole er at alle barn og unge i Færder kommune, gjennom et helhetlig læringsløp, skal utvikle matematisk kompetanse som gjør dem i stand til å møte framtidige matematiske utfordringer i utdanning og yrkesliv.

Planen gir kommunale føringer for arbeid med prosedyrer, begreper, beregninger, forståelse og motivasjon som viktige komponenter for at barn og unge skal tilegne seg matematisk kompetanse i barnehage og skole/SFO. For å kvalitetssikre utviklingen av matematisk kompetanse hos barn og unge i tråd med de mål førende rammeverk i barnehage og skole/SFO setter. Planen for matematisk kompetanse gjelder for alle aldersgrupper i barnehage og alle trinn i grunnskole, samt på SFO. Planen er forpliktende for alle som arbeider med læring og læringsutbytte og gir føringer for helhetlig opplæring i matematisk kompetanse. 

Solid matematisk kompetanse er en forutsetning for utvikling av samfunnet. Faget griper inn i vitale samfunnsområder som medisin, økonomi, teknologi, energiforvaltning, kommunikasjon og byggevirksomhet. Allerede i barnehagen skal barn møte de grunnleggende konseptene innen fagområdet antall, rom og form, og natur, miljø og teknikk. I arbeid med disse fagområdene er formålet å utvikle barns matematiske kompetanse, og at dette skal skje gjennom lek, hverdagsaktiviteter og eksperimentering i et helhetlig læringsmiljø. Disse grunnleggende byggesteinene er nødvendige forutsetningene for videreutvikling av matematisk kompetanse og kan videreføres inn i skole/SFO.  Dette innebærer bruk av problemløsning og modellering til å analysere og omforme et problem til matematisk form, løse det, samt vurdere hvor gyldig løsningen er.

2.3 Formål og intensjon

Slik skal planen brukes:

  • Planen skal tas i bruk av alle ansatte barnehager og skoler i Færder kommune, og gjelder for alle aldergrupper.
  • Planen skal inneholde råd til foreldre om hvordan de kan støtte utvikling av sitt barns matematiske kompetanse.
  • Planen skal sette tydelige krav og forventinger til barn og unge, pedagoger, ledere, hjelpetjenester og barnehage-/skoleeier.
  • Planen skal være et verktøy for pedagoger og andre ansatte for å sikre at alle barn og unge innehar den kompetansen det skal bygges videre på i neste nivå.
  • Planen inneholder forslag til læringsaktiviteter basert på fagdidaktiske prinsipper og skal sørge for anvendelige og forskningsbaserte matematiske tilnærminger.
  • Planen skal være verktøyet barnehager og skoler trenger for å sette større fokus på matematiske prosesser, slik som utforsking, undersøkelser, problemløsning, representasjon og modellering.
  • Planen skal gi personalet i barnehage og i grunnskole forståelse for viktigheten av å aktivere barn og unges matematiske forkunnskap, og tilrettelegge for læringsaktiviteter gjennom utforskning, lek og kritisk tenkning.
  • Planen skal gi personalet i SFO forståelsen for viktigheten av å legge til rette for lek der matematisk kompetanse er en naturlig del av lek, aktivitet og eksperimentering.

2.4 Roller og ansvarsområder

Barnehage- og skoleeier

Barnehage- og skoleeier har ansvar for at barnehager, skolefritidsordninger og skoler arbeider i henhold til sitt lovverk og de føringer virksomhetene i Færder kommune legger for sitt arbeid. I det daglige er ansvaret delegert til virksomhetsledere.

Gjennomføringen av planen forutsetter at barnehage- og skoleeier samt virksomhetsledere;

  • bidrar til at plan for matematisk kompetanse følges.
  • bidrar til kontinuerlig, målrettet og helhetlig kompetanseutvikling.
  • analyserer og følger opp resultater på individ, gruppe og barnehage-/ skolenivå i etterkant av kartlegginger. Se egen plan for obligatoriske og supplerende kartlegginger; «Obligatoriske og supplerende kartlegginger/tester i Færder kommune (PDF, 5 MB)»
  • viser engasjement for og bidrar til spredning av forskningsbaserte pedagogiske metoder og strategier i utviklingen av matematisk kompetanse på eget område.
  • avsetter tilstrekkelig tid til implementering og oppfølging av hovedkomponentene i denne planen.

Ansatte i barnehage, SFO og skole

Ansatte i barnehage, SFO og skole har ansvar for det daglige pedagogiske arbeidet med matematisk kompetanse.

Gjennomføringen av planen forutsetter at personalet i barnehage, skolefritidsordning (SFO) og skole:

  • kjenner godt til innholdet og forventningene i denne planen.
  • har relevant kunnskap om hverandres fagområder.
  • har kunnskap om forventet utvikling av matematisk kompetanse.
  • har kunnskap om det matematiske teorigrunnlaget og ulike metoder for utvikling av matematisk kompetanse.
  • er i stand til å bruke kunnskapen på en variert måte og kan overføre kunnskapen i nye situasjoner.
  • tar utgangspunkt i barn og unges ståsted.
  • ser på SFO som en læringsstøttene arena og en «bro» mellom barnehagen og skolen som kan berike, utvide og forsterke barns utvikling av matematisk kompetanse.

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)

PP-tjenesten skal hjelpe skoler og barnehager med å legge til rette for barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. Hensikten er at de får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.

Gjennomføringen av planen forutsetter at Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT):

  • veileder barnehager og skoler i hvordan de kan skape et beriket leke- og læringsmiljø med allmennpedagogisk tilrettelegging for flest barn og unge.
  • bygger sitt arbeid på god kartlegging og tiltaksutprøving i barnehage og skole.
  • matematikkvansker regnes som en flerfaktoriell vanske, eventuell utredning for matematikkvansker forutsetter at plan for «Obligatoriske og supplerende kartlegginger/tester i Færder kommune (PDF, 5 MB)» er fulgt.
  • er tilgjengelig for drøfting og eventuell utredning av barns forsinkede utvikling av matematisk kompetanse.
  • har kompetanse på spesifikke matematikkvansker og kan veilede barnehager og skoler i hvordan de kan møte disse.

Forebyggende helsetjenester

Skolehelsetjenesten har som mandat å fremme helse og trivsel hos alle barn og unge. Helsefremmende faktorer som påvirker læring generelt er søvn, kosthold, fysisk aktivitet og god psykisk helse. En av flere forklaringsmodeller for matematikkvansker er knyttet til psykologiske faktorer. Her vektlegges manglende motivasjon, angst eller konsentrasjonsvansker hos barnet.

Gjennomføringen av planen forutsetter at forebyggende helse er involvert:

  • med sin kompetanse på hva som fremmer god helse. Deres bidrag i det helsefremmende og forebyggende arbeidet på arenaer der barn og unge oppholder seg, vil bidra til å sikre at læringsmiljøet virker helsefremmende på alle.
  • hvis det avdekkes at barn og unge har bekymringer eller engstelse som påvirker læring, kan skolehelsetjenesten være en aktuell samarbeidspart.
  • med hjelp og støtte, samt eventuelt henviser videre dersom det avdekkes behov for oppfølging. Kontroll av syn og hørsel, men også strev som følge av psykososiale forhold er aktuelle forhold som bør følges opp av forebyggende helsetjenester.

Færderhuset

Færderhuset er et lavterskeltilbud som skal legge til rette for at barn, unge og deres familier får rask og riktig hjelp når de har behov for det. Barn, unge og familier kan selv ta kontakt og trenger ikke henvisning for å få støtte i Færderhuset.

Gjennomføring av planen forutsetter ikke innsats fra Færderhuset:

  • men Færderhuset kan være et sted der barn, unge og familier tar kontakt dersom de opplever behov for støtte ut over det som gis i barnehage, skole og SFO. Færderhuset kan også være en aktuell samarbeidspart der barn, unge har behov for ekstra støtte.

Hjemmet

Foresatte har hovedansvar for barn og unges utvikling. Barnehage og skole skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.

Gjennomføringen av planen forutsetter at foresatte:

  • støtter og viser at de synes matematikk/regning er viktig.
  • støtter barn og unge gjennom positive holdning til faget.
  • bidrar til at barnet får øve på lærte matematiske ferdigheter når det gis som hjemmearbeid
  • utfordrer og engasjerer barna hjemme med for eksempel spill og matematikk i hverdagssituasjoner (innkjøp, matlaging, reiseplanlegging, fritidsaktiviteter, oppussing, aviser og annen litteratur både på papir og digitalt, TV og sosiale medier og lignende).